Det sydkoreanska rederiet Hanjin Shipping, världens sjunde största i fraktbranschen, ansökte i augusti i år om konkurs. Men innan dess hann företaget skicka i väg 66 fraktfartyg med en sammanlagd last värd 14,5 miljarder dollar, motsvarande 124 miljarder kronor. Produkter och värde som nu ingen hamn i världen vill ta i med tång, skriver The Economist i en artikel.
100 miljarder flyter omkring på havet - och ingen vill ha dem


John Uggla
Uppdaterad: 23 sep. 2016Publicerad: 23 sep. 2016
ANNONS
ANNONS
Mest läst i kategorin
Anledningen är att ingen vill låta Hanjins Fartyg lägga till utan att betala hamn- och avlastningsavgifter, förklarar ekonomtidsskriften. Rederiets moderbolag Hanjin Group har lovat att betala 90 miljoner dollar för att täcka några av fartygens kostnader men det är enligt Economist långt i från de 270 miljoner dollar som krävs för att få alla varor i land.
Krisen i Hanjin Shipping oroar stora delar av världen och inte minst USA vars så viktiga julhandel drabbas hårt av de strandade varorna, vilka många består av elektronikprodukter.
LÄS VIDARE: Why billions of dollars of goods are stuck at sea >
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS
Senaste nytt
ANNONS