Hyperbilssegmentets nostalgitripp är total – förra månaden lanserade Koenigsegg retromodellen CC850 och nu har det blivit Paganis tur. Här är helt nya Pagani Utopia.
Nya Pagani Utopia har en V12 och manuell låda


Mest läst i kategorin
Modellen är Paganis tredje över tre decennier – Zonda, Huayra, och nu Utopia som tar sig an en konservativ approach till segmentet.
Likt andra märken inom segmentet är elektrifieringsfrågan inte på tapeten.

Utseendemässigt ser den ut som en sammanslagning av Zonda och Huayra. (Foto: Pagani)
Old school cool
Under huven ruvar en 6-liters turbomatad V12 med 864 hästkrafter och 1100 newtonmeter.
Kraften går ner i backen via bakhjulen genom antingen en automatisk historia medan en sjuväxlad manuell låda dyker upp under 2023.
Pagani påstår att bilen har en äkta manuell låda och ingen ”virtuell manuell variant” – onekligen syftar de då på Koenigseggs ruskigt innovativa växellåda som både är manuellt växlad och automatväxlad på en och samma gång (!).

Interiören i nya Pagani Utopia är ett mästerverk. (Foto: Pagani)
Senaste nytt
Vetenskap möter konst
Paganis bilar har länge lyckats kombinera en vetenskaplig approach till bilarna – inte minst med Huayra vars aktiva aerodynamik sannerligen är något att skriva hem om – samtidigt som formgivningen varit oerhört viktigt.
Det var Zonda som satte märket på kartan medan Huayra visade på deras ingenjörskonst.
Nya Utopia kör i stället på retrospåret, likt många andra i branschen nu – Bugatti och Koenigsegg är två exempel.
Den traditionella filosofin till trots är Utopia ytterst modern när det kommer till materialval – bilen är försedd med en monocoque gjord av kolfiber och titan medan den även har kolfiberkeramiska bromsar.

Pagani Utopia är en hyperbil av den gamla skolan. (Foto: Pagani)
Pagani Utopia är redan slutsåld
Utopia är begränsad till 99 enheter och samtliga har redan sålts till ett frånpris på närmare 34 miljoner svenska kronor.

Samtliga 99 exemplar är redan slutsålda. (Foto: Pagani)
Läs även: Pagani för 170 miljoner krockar med Ford Fiesta
Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista
Läs även: Koenigsegg CC850
Läs även: Intervju med Christian von Koenigsegg

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.