Redan när jag testade den senaste generationen X5 i trakterna runt Atlanta, USA hösten 2018 så visade BMW upp X5 xDrive45e iPerformance. Förra året landade laddhybriden hos oss i Sverige och genast intog den en plats i toppen.
Biltest: BMW X5 xDrive45e – imponerande räckvidd
Mest läst i kategorin
Till utseendet så är det enda som skiljer sig från den 30d jag testade i Atlanta laddluckan bakom vänster framhjul och bilens beteckning på bakluckan. Inte heller interiört hittar jag några skillnader förutom att batteriet stulit 150 liter från bagagerummet. Även köregenskaperna är lika härliga, så istället för att jag ska repetera mig själv så hänvisar jag till den artikeln, för alla intryck består 1,5 år senare.
Låt mig istället fokusera på de viktigaste detaljerna som denna plug-in hybrid levererar; motorn och räckvidden. BMW har en gedigen kunskap vad gäller elektrifiering som inleddes med den lite udda elbilen i3 2013. Därefter har det följt hybridversioner av bl.a. 3-serien som mest gick ut på att öka prestandan. Med 330e och 530e inleddes laddhybrid-eran som idag har gett oss en ny generation av effektiva laddhybrider i 3-serien, 5-serien, X3 och nu X5.
Förra generationen X5 hade också en laddhybrid i 40e-modellen, dock inte speciellt effektiv och därför ingen favorit. Annat är det nu. Den nya generation X5 med laddhybridteknik är ett resultat av en dedikerad utveckling där förbränningsmotorn och elmotorn har hittat en harmoni som få bilar kan erbjuda. BMW X5 xDrive45e har inte bara en effektiv räckvidd och förhållandevis låg förbrukning. Den är även oerhört bekväm och samtidigt sportig.
Grundmotorn består av den sköna 3.0 liters 6-cylindriga bensinmotorn på 286 hk och 450 Nm vridmoment. Till denna har BMW kopplat en elmotor på 112 hk och 265 Nm vridmoment som hämtar sin kraft från ett litiumjonbatteri på hela 24,0 kWh. Tillsammans levererar X5 xDrive45e en systemeffekt på 394 hk och ett vridmoment på 600 Nm som skickar iväg den 2.510 kg tunga SUV:en 0-100 på 5,6 sekunder och med en toppfart på 235 km/h.
Det intressanta är att systemeffekten och prestandan är i princip desamma som i Volvo XC90 T8 Twin Engine, som är modellens största konkurrent på den svenska marknaden. Den stora skillnaden består av att BMW har en sexa i grunden och ett mer än dubbelt så stort batteri, en lösning som ska visa sig betydligt effektivare än vår svenska ”favorit”. Räckvidden på ren el anges till hela 68-87 km enligt nya mätmetoden WLTP.
Hur är det då med den verkliga räckvidden och förbrukningen? Efter att tre gånger ha testat med fulladdat batteri i temperaturer runt nollan, så är jag förvånad över hur konsekvent räckvidden är. Samtliga försök gav en räckvidd på 68 km och det är ledande bland laddhybrider i SUV segmentet i kombination med bensinmotorer. (Totalledare bensin/el är Mercedes A 250 e och den överlägset bästa laddhybriden är Mercedes GLE 350 de, diesel/el som du kan läsa om nästa vecka.)
Bromskraftsåtervinningen är bland de bättre jag testat och bidrar givetvis till den långa räckvidden på el. X5 xDrive45e går att köra på ren el upp till 135 km/h men det är nog inte många som försöker göra det. Istället så hjälper kombination el/bensin i hybridläget till att hålla nere den blandade förbrukningen på i snitt 2,2 l/100 km. När elen inte hjälper till så hamnade förbrukningen i snitt på 8,2 l/100 km och det är fenomenalt för en 2,5 ton bensin SUV!
Sammanfattning
Att koppla på en elmotor som man kan ladda när den är parkerad, har blivit en populär lösning och den elektrifierade variant som säljer bäst. Man brukar säga att det är det bästa av två världar och det är definitivt fallet med BMW X5 xDrive45e.
Kombinationen ger en låg förbrukning i tillsammans med sportiga och samtidigt bekväma upplevelser som få bilar i denna klass kan mäta sig med. I SUV-segmentet är detta klassledaren om man inte väljer diesel/el-kombinationen som är överlägset allt annat.
Teknisk specifikation och pris
Motor: 3.0 liters 6-cylindrig bensinmotor på 286 hk och 450 Nm vridmoment
Elmotor: 112 hk och 265 Nm vridmoment
Systemeffekt: Sammanlagt 394 hk och 600 Nm vridmoment
Batteri: 24,0 kWh litiumjon placerad under bagagerumsgolvet
Växellåda: 8-stegad dubbelkopplingslåda
Drivning: Fyrhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 5,6 sekunder och toppfarten är 235 km/h
Laddtid: 3,7 kW/16 A, (BMW i Wallbox 100%) ca. 6 timmar
Bl. förbrukning enl. WLTP: 2,1 l/100 km i hybridläge (uppmätt bensin 8,2 l/100 km)
Bl. elförbrukning enl. WLTP: 20,3 kWh/100 km
CO2-utsläpp enl. WLTP: 43 g/km
Bagageutrymme: 500-1.720 liter
Vikt: 2.510 kg
Dragvikt: 2.700 kg
Pris från: 789.000 kr (Testbilen 1.076.100 kr)
Miljöbonus: Upp till 29.298 kr
Årskatt år 1-3: 360 kr
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.