Dagens PS

Lundstedt myser efter dagens skräll-rapport

AB Volvo klimatmål
Vd Martin Lundstedt på AB Volvo anser att fordonsjätten är bäst i klassen med sina klimatmål. (Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 16 okt. 2020Publicerad: 16 okt. 2020

Verkstadsbolaget Volvo redovisar en omsättning som var lägre än väntat under tredje kvartalet. Rörelseresultatet var samtidigt bättre än väntat i den tidigarelagda kvartalsrapporten, som egentligen skulle släppas den 20 oktober. Volvo-aktien är upp över två procent i inledningen av handeln på Stockholmsbörsen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Omsättningen sjönk 22,2 procent till 76 852 miljoner kronor (98 723). Utfallet kan jämföras med Factset analytikerkonsensus som låg på 79 048.

Rörelseresultatet blev 7 508 miljoner kronor (10 885), väntat rörelseresultat var 5 958. Rörelsemarginalen var 9,8 procent (11,0).

Justerat rörelseresultat utföll på 7 217 miljoner kronor (10 885), väntat var 5 659, med en justerad rörelsemarginal på 9,4 procent (11,0).

Resultatet före skatt var 7 640 miljoner kronor (10 129).

Resultatet efter skatt blev 5 903 miljoner kronor (7 549).

Resultat per aktie hamnade på 2,81 kronor (3,67).

Operativt kassaflöde positivt

Det operativa kassaflödet i Industriverksamheten var positivt med 11 712 miljoner kronor (1 831).

Orderingången på lastbilar uppgick till 57 530 stycken (35 726). Leveranserna var 37 709 (52 357). Orderingången på anläggningsmaskiner var 20 848 stycken (14 885). Leveranserna av anläggningsmaskiner var 19 774 stycken (16 460).

ANNONS

Volvos vd Martin Lundstedt säger att nyttjandet av lastbilar och maskiner successivt ökade under tredje kvartalet när covid-19-restriktionerna lättades.

“Mot slutet av kvartalet var transportaktiviteten tillbaka på ungefär samma nivå som för ett år sedan på de flesta marknader. Detta ledde till en förbättrad framtidstro bland våra kunder, vilket återspeglas i ökad orderingång på lastbilar, motorer och anläggningsmaskiner samt en successivt förbättrad serviceaffär”, säger Volvo-chefen.

Den svaga orderingången under föregående kvartal påverkade dock koncernens nettoomsättning i tredje kvartalet, uppger han vidare.

Så ser bolagets marknadsprognoser ut

För 2020 spås den tunga lastbilsmarknaden i Europa uppgå till 225 000 lastbilar, vilket innebär en minskning med 30 procent mot 2019. Nästa år ses en marknad på 240 000 lastbilar.

I Nordamerika spås tunga lastbilsmarknaden gå ned 35 procent till 220 000 lastbilar 2020. Nästa år ses en marknad på 250 000 lastbilar.

I Kina spås en ökning på tunga lastbilsmarknaden med 28 procent till 1 500 000 lastbilar. Nästa års spås nivån vara 1 310 000.

Gällande anläggningsmarknaden lämnas följande prognoser:

Europa: -20 till -10 procent i år, 0 till +10 procent nästa år
Nordamerika: -25 till -15 procent i år, 0 till +10 procent nästa år
Kina: +20 till +30 procent i år, -15 till -5 procent nästa år

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
Dagens PS - en del av newstechbolaget RLVNC

Dagens PS är en del av RLVNC (Relevance Communication Nordic AB)
– Noterat på Nordic SME sedan 2017. RLVNC är ett svenskt newstech-bolag som, med hjälp av en datadriven teknikplattform, erbjuder kostnadsfria och kvalitativa nyheter, främst inom ekonomi, näringsliv och börs.

Läs mer här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]