Dagens PS

Vinsten minskar för succémärket: "Mellanår"

daniel-wellington
Daniel Wellington lyckades inte toppa rekordåret 2017. (Foto: Devon Janse van Rensburg/Unsplash)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 11 nov. 2021Publicerad: 25 juni 2019

Vinsten i klockkungen Filip Tysanders klockimperium Daniel Wellington sjunker, visar den färska årsredovisningen för 2018.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det rapporterar Di Digital. Under 2018 sjönk omsättningen till drygt 2 miljarder kronor, från 2,4 miljarder året innan. Samtidigt sjönk vinsten till 516 miljoner kronor från 901 miljoner kronor under rekordåret 2017.

Det minskade resultatet och den krympande omsättningen är sannolikt en effekt av att bolaget sedan 2017 lagt om sin strategi, skriver Di Digital.

“Bolaget har gått från att ha flera distributörer till att ta tillbaka mer kontroll över varumärket, bland annat genom att fokusera på försäljningen genom egna butiker. Det innebär att Daniel Wellington startat flera bolag i olika länder under året, bland annat på stora marknader som Ryssland, Sydkorea och Japan”, skriver sajten.

Totalt hade koncernen vid slutet av året 22 rörelsedrivande bolag globalt, samtliga ska ha egna Daniel Wellington-butiker.

Bolaget kallar självt 2018 för ett ”mellanår”. Lokala dotterbolag i de olika länderna har inte ”hunnit kompensera för intäktsbortfallet från avslutade distributörssamarbeten”, skriver Daniel Wellington i årsredovisningen.

Daniel Wellington startades 2011.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS