Exponering på fel sätt “kan stjälpa ett bolags trovärdighet”, skriver SvD.
Varning för influencers: "Kunderna är krassa"
Mest läst i kategorin
Influencer marketing, som det kallas, har kommit att bli en mångmiljardindustri globalt. Företag slåss om att synas via influencers på sociala medier som Instagram och Youtube.
Men enligt Svenska Dagbladet – som pratat med branschkännare – kan priset bli högt, “fällorna är många”, heter det bland annat.
Eva Ossianssion, lektor i marknadsföring vid Handelshögskolan i Göteborg, konstaterar att de flesta följarna av influencers är smarta och ser igenom inställsamt och urvattnat innehåll.
“Är innehållet i flödet bara kommersiellt kommer folk att tröttna”, säger Eva Ossianssion i artikeln.
Även andra experter uttalar sig i SvD och varnar för trenden med influencers – om marknadsföringen inte andas äkta vara.
SvD Näringsliv har bland annat varit i kontakt med Gina Tricot, som uppges köpa reklam av influencers.
Enligt Karin Westas Norlander, concept och visual director på Gina Tricot, handlar det om att komma närmare kunden med hjälp av interaktion.
“Jag vet hur många som tröttnar på influencers som bara lägger upp köpt reklam. Kunderna är krassa i dag. De vill ha trovärdighet”, säger hon samtidigt.
Influencerbranschen beskrivs i ytterligare en annan artikel som “omogen”. Läs mer om det här.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.