Dagens PS

Vaccin: Sveriges pr-kampanj stämmer inte

Astra Zenecas vaccin
Sverige skänker en miljon doser av Astra Zenecas vaccin till internationella vaccinsamarbetet Covax, samtidigt som regeringen arbetat i motsatt riktning. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 04 maj 2021Publicerad: 04 maj 2021

Regeringen vill ge en bra bild av Sverige – genom att landet skänker en miljon doser av Astra Zenecas vaccin till det internationella vac­cinsamarbetet Covax. Samtidigt visar rapporter att Sverige motsatte sig en omfördelning till de drabbade EU-länderna. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pr-kampanjen där Sverige beskrivs som ett ledande land i vaccinsamordningen startade redan i februari. I den står det nu klart att Sverige skänker en miljon doser av Astra Zenecas vaccin till vaccinsamarbetet Covax.

”Detta är bra för världen och för Sverige! Ingen är säker förrän alla är säkra”, twittrar biståndsminister Per Olsson Fridh, enligt Di.

Motsatte sig omfördelning 

Men det är bara delar av sanningen.

Ambassadrapporter skrivna av svenska ambassaden i Bryssel som Di har tagit del av – visar att Sverige motsatte sig att omfördela extradoser från Pfizer-Biontech – som skulle levereras till sex EU-länder som drabbats av förseningar av Astra Zenecas vaccin.

Minskad pott

De svenska diplomaterna, som får sina besked från regeringen, var mycket kritiska till att doserna skulle ges till de utsatta länderna och ville istället att den så kallade “solidaritetspotten” skulle minskas.

Per Olsson Fridh har avböjt att kommentara till Di.

Läs mer: Astra spöar förväntan – trots turbulensen

ANNONS

 

 

 

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]