Flygbolagen har helt sonika struntat i att gottgöra resenärer som drabbats av inställda och försenade avgångar. Det här skriver nyhetsbyrån TT i en artikel på Affärsvärlden.se med hänvisning till konsumenttidningen Råd & Rön (obs, inloggning krävs).
Tre flygbolag i topp på svarta listan
Mest läst i kategorin
Det rör sig om hundratals kronor i utebliven ersättning till utsatta resenärer och värstingen på listan är irländska lågprisflygbolaget Ryanair, som låg i topp på den icke åtråvärda listan redan i augusti förra året.
Finnair och Vueling Arlines är tvåa och trea på Råd & Rön-listan där det enligt artikeln har tillkommit 165 olika företag sedan fjolårets uppdatering.
De tre nämnda flygbolagen har alltså flest ärenden och totalt finns det 23 resebolag på svarta listan.
Men värst i klassen är ändå motorbranschen, som enligt TT har ryckt på axlarna åt Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer att betala ersättningar på totalt 1,5 miljoner kronor till kunder. I första hand rör det sig om bilaffärer med begagnade bilar där problem och fel med bilarna har upptäckts senare.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.