Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,4 procent i november jämfört med samma månad förra året.
Svensk klädhandel fortsätter rasa
Mest läst i kategorin
Det här visar Stilindex från Svensk Handel.
Sifforna som släppts nu under tisdagsmorgonen visar att skoförsäljningen minskade med 12,9 procent under månaden. Utfallet hittills i år landar på -2,7 procent för kläder och på -3,7 procent för skor.
“November blev ingen solig månad för modehandeln där skohandeln sticker ut med en nedgång om hela 12,9 procent. Därmed har försäljningen av kläder minskat under åtta av årets månader och försäljningen av skor under sju med en ackumulerad nedgång på 2,7 respektive 3,7 procent”, säger Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström i pressmeddelandet.
“Jag bedömer att Black Friday totalt sett har en negativ försäljningspåverkan på modehandeln. Många konsumenter väntar in fredagen och det ger en minskad försäljning i en relativt sett viktig försäljningsmånad som november. Speciellt med tanke på den milda hösten där behovshandeln inte tagit fart”, som konstaterar att även december startat dåligt för klädhandlarna.
Läs även: Årets julklapp hotar klädjättar >
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.