Dagens PS

Svensk klädhandel fortsätter rasa

H&M och de andra svenska klädjättarna har det fortsatt tungt. På bilden syns H&M:s vd Karl-Johan Persson. (Foto: TT)
H&M och de andra svenska klädjättarna har det fortsatt tungt. På bilden syns H&M:s vd Karl-Johan Persson. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 11 dec. 2018Publicerad: 11 dec. 2018

Den totala försäljningen av kläder i fysiska butiker och deras e-handel, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, minskade med 3,4 procent i november jämfört med samma månad förra året.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här visar Stilindex från Svensk Handel.

Sifforna som släppts nu under tisdagsmorgonen visar att skoförsäljningen minskade med 12,9 procent under månaden. Utfallet hittills i år landar på -2,7 procent för kläder och på -3,7 procent för skor.

“November blev ingen solig månad för modehandeln där skohandeln sticker ut med en nedgång om hela 12,9 procent. Därmed har försäljningen av kläder minskat under åtta av årets månader och försäljningen av skor under sju med en ackumulerad nedgång på 2,7 respektive 3,7 procent”, säger Svensk Handel Stils branschordförande Mikael Sandström i pressmeddelandet.

“Jag bedömer att Black Friday totalt sett har en negativ försäljningspåverkan på modehandeln. Många konsumenter väntar in fredagen och det ger en minskad försäljning i en relativt sett viktig försäljningsmånad som november. Speciellt med tanke på den milda hösten där behovshandeln inte tagit fart”, som konstaterar att även december startat dåligt för klädhandlarna.

Läs även: Årets julklapp hotar klädjättar  >

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS