Dagens PS

Storm mot H&M-bolag efter rasistiskt utspel

Modejätten H&M:s vd Helena Helmersson torde ha huvudvärk över försäljningsraset under Q1, det väntas bli hela 20 miljarder. (Foto: TT)
Modejätten H&M:s vd Helena Helmersson torde ha huvudvärk över försäljningsraset under Q1, det väntas bli hela 20 miljarder. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 06 aug. 2020Publicerad: 06 aug. 2020

“Oförlåtligt”, skriver klädjätten vars vd Helena Helmersson nu har arbetsbefriat ansvariga chefer efter incidenten.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var i samband med att & Other Stories, som är ett av den svenska modejättens varumärken, skickade ut en intern dokument på kläder som ska ingå i den nya höst- och vinterkollektionen som anställda noterade att en lila mössa fått ett rasistiskt namn, berättar Di.se med hänvisning till CNN, som var först ut med nyheten.

Flera medarbetare gick i taket eftersom det var ett rasistiskt angrepp på svarta.

Efteråt uppges & Other Stories-chefen Karolina Gutke ha bett de anställda om ursäkt och uttalat att det som hänt är “helt oacceptabelt”, och att det inte går att ursäkta.

“Oacceptabelt och oförlåtligt”

H&M:s chef Helena Helmersson säger å sin sida till CNN att cheferna som bär ansvaret för produktionslistan har arbetsbefriats under utredningen kring fadäsen.

“Vi tar användningen av rasistiskt språk på extremt stort allvar. Även om ordet aldrig trycktes på en verklig produkt, var användningen av ordet helt oacceptabelt och är oförlåtligt”, heter det från bolaget.

Det är emellertid inte första det stormar kring H&M i frågan om rasistiska tillmälen. Så sent som i början av 2018 släppte H&M en reklambild på en svart barnmodell med en huvtröja. På texten stod det: “Coolaste apan i djungeln” vilket förstås flera medier, däribland Aftonbladet, rapporterade om.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]