Dagens PS

Jultidningarna hotas av skattesmäll: "En hobby"

Barn tjänar ofta pengar på att sälja jultidningar (foto: TT).
Jonas Carlsson
Jonas Carlsson
Uppdaterad: 22 nov. 2019Publicerad: 22 nov. 2019

Företag som säljer jultidningar kan åka på flera miljoner i skatt. Men ett företag anser att “hobbyn” inte ska betraktas som skattepliktig.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

SVT skriver om initiativet från Skatteverket. Myndigheten har granskat branschen och kommit fram till att jultidningsföretagen kan behöva betala miljoner i arbetsgivaravgifter.

“Vi anser, precis som Arbetsmiljöverket, att detta ska betraktas som en hobby och därför ska vi inte behöva betala arbetsgivaravgifter”, säger Kristofer Svaninger, vice vd på Jultidningsförlaget, till SVT.

Skatteverket anser dock att det inte spelar någon roll om det kallas för hobby. Pia Blank Thörnroos, rättslig expert på Skatteverket, säger till SVT att något som genererar inkomst ska beskattas.

Skatteverket säger att skattekraven inte kommer drabba barnen, men företagen menar att det finns en risk att det blir mindre medel över till dem.

Just nu pågår ett fall i förvaltningsrätten mellan ett jultidningsföretag och Skatteverket där företaget kan behöva betala 17 miljoner kronor per år i arbetsgivaravgifter. Detta måste betalas in om någon tjänar mer än 1.000 kronor, enligt SVT.

Enligt Expressen kan barnen välja mellan att få pengar eller olika premier som betalning för sina försäljningar. Säljer ett barn riktigt bra kan han eller hon inkassera saker som en speldator eller en mobiltelefon.

Bland företagens premier finns också tv-spelskonsoler, elscootrar, hörlurar eller en minikyl.

Väljer barnen i stället pengar kan det sporra till kreativa köp. 10-åringen Liam la i fjol undan sina intjänta pengar som en delbetalning till en Volvo 740, enligt Aftonbladet.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]