Kinesiska elbilar vinner mark i Sverige. Här är listan över kinesiska bilmärken som kan komma att hota såväl svenska som andra etablerade bilmärken i Europa.
Se upp Volvo – annars kör kineserna om er!
Mest läst i kategorin
“Medan flera europeiska tillverkare har stått på hälarna och varit långsamma med att ställa om från bensin- och dieseldrift till el finns det läge för kinesiska märken att ta marknadsandelar”, skriver DN i en analys.
Kina kan i dag stoltsera med världens största elbilsmarknad. Utbudet är enormt men försäljningen fick sig en rejäl törn när myndigheterna, enligt DN, i fjol kraftigt skar ner på elbilssubventionerna. Det fick elbilsförsäljningen att dyka med nästan 50 procent i Kina.
Gasar redan i Storbritannien
Samtidigt är elbilar glödheta i Europa och i Storbritannien har ett kinesiskt märke, MG, vars rötter som många vet är brittiska, kapat åt sig 10 procent av den totala elbilsmarknaden.
Bolaget ägs i dag av kinesiska SAIC och bilmärket växlar inte bara upp i Storbritannien utan även i flera andra europeiska länder: Frankrike, Italien, Nederländerna och Norge, framgår det.
“Vilka står på tur att följa efter? Tiderna då kinesiska biltillverkare kopierade europeiska är borta, nu glöder Kinas bilindustri av spännande och snabbväxande aktörer”, slår DN fast och listar elbilsaktörerna som nu tar sikte på Europa: Aiways, Arcfox, Borgward, BYD, Byton, Lynk & Co, Maxus, MG, Nio, Ora och Wey.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.