Svenska klädjätten inte längre partner och sponsor till Sveriges OS-trupp. Värsta konkurrenten får i stället den äran.
Rival snuvar H&M på OS-kontraktet
Mest läst i kategorin
Det är japanska Uniqlo som nu efter flera år under H&M:s flagga tar över det åtråvärda kontraktet och samarbetet med de svenska olympierna, både i Tokyo 2020 och i Peking 2022, under olympiska och paralympiska spelen, berättar Dagens Industri.
Uniqlo kan Asien, eftersom bolaget är marknadsledande där, resonerar Sveriges olympiska kommitté, SOK, och därför kommer deras kläder att användas i samband med OS-ceremonierna, på presskonferenser, träningar och under tävling, framgår det.
“Vi fann varandra i samband med att Uniqlo öppnade sin butik i Stockholm i höstas. Det var tydligt att vi ville samma sak och stod för samma värden. De kommer nu leverera de svenska OS-truppernas kläder liksom gå in som huvudpartner till SOK. Vårt stödprogram Topp och Talang finansieras helt av partners, vi får inte en enda krona i statligt stöd, därför är avtalet med en huvudpartner extra viktigt”, säger Peter Reinebo, verksamhetschef på SOK, till Di och tillägger att samarbetet med svenska H&M avslutades friktionsfritt.
Det var i morse, svensk tid, som det enligt artikeln blev klart att Uniqlo är ny samarbetspartner till den svenska OS-truppen, och klädföretaget säger till Di att det är en ära.
Att det skulle vara “en pik” mot H&M avfärdar Tadashi Yanai, grundare och majoritetsägare av Uniqlo och dess huvudbolag Fast retailing, i tidningen.
Han förklarar att företaget “respekterar alla våra konkurrenter”.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.
Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.