Polestar presenterar ambitiösa klimatmål i sin första årsredovisning som publiceras den 7 april 2021. Målsättningen är att skapa den första verkligt klimatneutrala bilen till år 2030 genom att vara proaktiv istället för att reaktivt kompensera som andra tillverkare. Kompensation är alltför osäkert.
Projekt Polestar 0, syftar till att minska koldioxidutsläppen genom att förändra hur bilar tillverkas, istället för att fortsätta använda traditionella metoder och processer och sedan plantera träd för att kompensera för CO2e-utsläppen. (CO2e är ett samlingsbegrepp för olika växthusgaser) Lösningen kommer att inkludera samarbete i hela utvecklings- och produktionsprocessen, från leverantörer till återförsäljare.
Kompensation är osäkert
Miljöexperter har varnat för att klimatkompensation inte är hållbar lösning på lång sikt. Detta då osäkerheten om den långsiktiga lagringskapaciteten för koldioxid i skog och mark kvarstår, eftersom en skog kan avverkas, förstöras av eld eller förändras av klimatförändringar.
“Kompensation är att köpa sig fri”, säger Thomas Ingenlath, VD för Polestar. ”Genom att utmana oss själva och sätta upp målet att skapa en helt klimatneutral bil tvingar vi oss att nå längre än vad som är möjligt idag. Vi måste ifrågasätta allt, förnya och se till att nyttja exponentiell teknologi när vi designar mot noll.”
Polestars hållbarhetschef Fredrika Klarén säger: ”Vi är elektriska, så vi behöver inte oroa oss för att förbränningsmotorer producerar giftiga utsläpp – men det betyder inte att vårt jobb är gjort. Vi kommer nu att arbeta för att eliminera alla utsläpp från produktionen. Vi biltillverkare befinner oss mitt i en historisk och spännande tid, en möjlighet att ta tillfället i akt att bli bättre och våga bygga vidare på drömmen om klimatneutrala, cirkulära och vackra bilar.”
Klimatåtgärder är redan införlivade i hela Polestars verksamhet, och klimatmål är integrerade i företagets bonussystem för alla anställda.