“Det är naturligtvis tråkigt”, säger projektchef till DN.
Nytt chockbesked om Förbifart Stockholm
Mest läst i kategorin
Tidningen berättar nu på tisdagsmorgonen att notan för motorvägsbygget E4 Förbifart Stockholm blir 3,3 miljarder kronor högre än beräknat och att projektet väntas vara slutfört först år 2030.
Det är en ny prognos från statliga Trafikverket som visar detta.
“Det är naturligtvis tråkigt att behöva berätta att saker tar längre tid än vi hoppats på”, säger projektchef Johan Brantmark till Dagens Nyheter, som uppger att det är flera saker som gör att motorvägsbygget fördröjs och blir avsevärt dyrare än vad som tidigare sagts.
Den totala kostnaden för projektet, som nu väntas ta 14 år att färdigställa, blir 37,7 miljarder kronor, enligt den nya prognosen.
Bland annat förklaras en försening på två år med ett uppsagt avtal. Ytterligare två års försening beror enligt uppgift på att en installation tar ett år längre än planerat. Dessutom ska berggrunden i tunneln ha varit sämre än vad man tidigare uppskattat.
E4 Förbifart Stockholm finansieras till största delen av trängselskatter. Resten av kostnaden bekostas via statskassan i regeringens infrastrukturplan.
Dock är det i nuläget oklart hur fördyringen av projektet ska betalas.
“Det är inte något jag kan eller ska lämna besked om”, säger projektchef Johan Brantmark till DN, som även konstaterar att upphandlingen av en ny entreprenör inte är klar än och att Trafikverket hoppas ha rott den i land den till årsskiftet.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.