Klädjätten H&M bedömer det finnas goda möjligheter till ett något bättre resultat för helåret jämfört med föregående år. Det framgår av ett pressmeddelande med anledning av dagens kapitalmarknadsdag.
H&M avslöjar online-siffror - ger aktien eld i baken
Mest läst i kategorin
“Som en följd av det pågående skiftet i branschen och H&M-gruppens pågående förändringsarbete bedöms 2018 att bli fortsatt utmanande. H&M:s försäljning i jämförbara butiker förväntas bli fortsatt negativ med en gradvis förbättring under året”, skriver bolaget.
En tuff start med ett stort ingående varulager från Q4 2017 med obalanser i sortimentet leder till höga prisnedsättningskostnader som ger en negativ effekt på resultatet i början av året. H&M-gruppens onlineförsäljning förväntas öka med minst 25 procent och New Business försäljning förväntas öka med minst 25 procent.
Försäljning i nyöppnade butiker netto förväntas ge ett tillskott om cirka 4 procent till H&M-gruppens försäljning under 2018.
“Sammantaget bedöms det finnas goda möjligheter till ett något bättre resultat för helåret jämfört med föregående år.”
Kommentarer om utvecklingen 2019-2022:
“Försäljningen för New Business beräknas fortsätta att öka med minst 25 procent per år och därmed nå över 50 miljarder kronor 2022.
Onlineförsäljningen för H&M-gruppen bedöms fortsätta att öka kraftigt med cirka 20 procent per år och därmed nå 75 miljarder kronor år 2022.
H&M-aktien öppnar på plus med 2,7 procent på H&M:s avslöjande om försäljningssiffrorna online.
Det här rapporterar DiTV:s Börsmorgon, där tidningens Richard Bråse tycker det är bra att H&M blir mer transparenta.
“Det är väldigt positivt att de kommer siffror över onlineförsäljningen.”
Di:s Anders Hägerstrand säger samtidigt så här om H&M:
“Oberoende av hur bra de lyckas online de kommande åren så måste de lösa problemen de har i sina butiker.”
Maria Landeborn, sparekonom på Länsförsäkringar, uttalar sig även hon i DiTV om klädjättens försäljningssiffror.
“De siffrorna är nog ingen besvikelse för marknaden. Jag tycker de är helt okej”, säger Landeborn.
Försäljningen i nyöppnade butiker netto förväntas ge ett tillskott om cirka 1-3 procent per år till H&M-gruppen. Till detta finns det stora möjligheter till ytterligare försäljningstillskott från två separata och helt nya affärsmodeller som bolaget håller på att utveckla.
Det pågående skiftet från fysiska butiker till online förväntas fortsätta. I takt med att H&M-gruppens förändringsarbete och satsningar får effekt bedöms de fysiska butikerna återfå en jämförbar positiv försäljningsutveckling från 2019 och med betydligt lägre prisnedsättningar i relation till omsättningen jämfört med 2017. Sammantaget bedöms detta leda till goda vinstökningar”, skriver bolaget vidare.