Sedan Klarna började rapportera offentligt 2017 har bolaget aldrig redovisat ett kvartal med förlust – förrän nu. Bolaget går back nästan 100 miljoner för första kvartalet 2019.
Klarnas kalldusch – förlust på 96 miljoner
Mest läst i kategorin
För perioden januari-mars redovisar Klarna en nettoförlust på 96 miljoner kronor, rapporterar Di Digital. För samma period förra året redovisade bolaget en vinst på 75 miljoner kronor.
Ett kvartal med förlust är ”mycket ovanligt” på Klarna, som grundades 2005 och har varit lönsamt på årsbasis sedan 2006, enligt Di Digital.
Klarnas kreditförluster – intäkter som räknas som förlorade när konsumenter inte betalar sina skulder – steg med 65 procent till 297 miljoner kronor, enligt artikeln.
Klarna skriver i rapporten att man har investerat i anställningar, nya produkter i Klarnas app och marknadsföringskampanjer. Omsättningen steg till 1,6 miljarder kronor under första kvartalet, en ökning med 31 procent mot samma period 2018.
Dock är tillväxten lägre än för samma period förra året, då omsättningen växte med 35 procent, enligt Di Digital.