Det går dåligt för e-handelsföretagen. Nära en tredjedel går med förlust och det kan bli värre vid en konjunkturnedgång.
Katastrof kan vänta e-handeln
Mest läst i kategorin
Det är SvD Näringsliv som rapporterar om siffrorna framtagna av Pricerunner. Det är allt annat än trevlig läsning för e-handelsföretagen.
Det är enligt tidningen en tredjedel av företagen som går med förlust. Pricerunners vd Nicklas Storåkers tror att framför allt många mindre aktörer kan gå under vid en konjunkturnedgång.
“Vi kan snabbt gå från att en tredjedel förlorar pengar till att hälften gör det”, säger Nicklas Storåkers till SvD Näringsliv.
Det är också stor skillnad mellan de som tjänar mest och de som går med störst förlust.
Allra sämst går det för Mathem med en förlust på 165 miljoner kronor, beräknat från 2018 års bokslut. Det företag som det går allra bäst för är Daniel Wellington med en vinst på 515 miljoner kronor.
Enligt SvD Näringsliv menar Nicklas Storåkers att de som är lönsamma ofta är duktiga på sociala medier, större företag har skalfördelar och företag som säljer egna varumärken går också bra.