Halvledarbrist fortsätter att skapa kaos inom bilindustrin. Nu stoppar Daimler produktionen i Tyskland och Ungern och i onsdags fick Volvo Cars stänga den andra fabriken. Nu larmar leverantörerna om att flödet till bilindustrin inte längre fungerar.
Kaos – halvledarbrist stoppar fabrik efter fabrik
Mest läst i kategorin
Tyska fordonskoncernen Daimler pausar produktionen i flera av sina tyska och ungerska fabriker nästa vecka. Hur många anställda som blir påverkade framgår inte.
Hela bilindustrin är drabbad av bristen på halvledare och Volvo Cars pausade först fabriken i Torslanda och sedan även produktionen i Skövde tidigare den här veckan.
I tisdags gick underleverantören Bosch ut och larmade om att produktionskedjan i bilindustrin inte längre fungerar på grund av bristen, skriver CNBC.
Harald Kroeger som sitter i Bosch styrelse, konstaterar i en intervju med CNBC att tillgången på halvledarkomponenter har trutit de senaste åren, eftersom nära nog all elektroniktillverkning har ett behov av dem. Detta har sammanfallit med coronarestriktioner som stängt ned tillverkningen.
Tillverkningen har dessutom varit koncentrerad på ett fåtal aktörer.
Bosch ledning insåg redan för några år sedan att det skulle uppstå en halvledarbrist, och har sedan en månad fått igång egen tillverkning. Det kommer emellertid inte räcka för att täcka efterfrågan.
Också den japanska halvledarleverantören Rohm har förklarat att krisen blir långdragen.
”Alla våra produktionsfaciliteter har gått på full kapacitet sedan september förra året, men orderstocken är överväldigande. Jag tror inte vi kan tillgodose den nästa år”, sade vd Isao Matsumoto till Bloomberg News, enligt Dagens Industri.
Läs också:
Halvledarjätte ökar sina priser
Halvledarbristen väntas bli utdragen