Hittills i årets julhandel har försäljningen av kläder och skor – i fysiska butiker och deras e-handel – minskat något jämfört med samma period förra året. Det framgår av en undersökning som Svensk Handel Stil låtit genomföra.
Julhandeln tappar fart – men kan få revansch
Mest läst i kategorin
Mätningen visar att försäljningen av kläder har minskat med 0,7 procent och att försäljningen av skor har minskat med 1,7 procent jämfört med samma period föregående år. Siffrorna avser försäljningsutvecklingen i jämförbara fysiska butiker och i löpande priser.
“Så fick vi svar på varför e-handelsförsäljningen var så svag i november; den exploderade i december. Eftersom Black Friday låg så sent i år skedde en del av försäljningen i början av december”, säger Mikael Sandström, ordförande för Svensk Handel Stil i ett pressmeddelande.
Om man bara tittar på den fysiska handeln skulle försäljningen ligga på minus 4-5 procent för kläder och minus 7-8 procent för skor.
“Det är vanskligt att sia om försäljningen de närmaste dagarna och i mellandagarna i de fysiska butikerna. Dagarna före jul ligger dock perfekt för försäljningen med en klämdag den 23 december och ett lagom antal öppna dagar i mellandagarna där många tagit långledigt. E-handeln är heller inget alternativ nu eftersom leveranserna inte hinner fram till julafton och historiskt sett är mellandagarna bra för de fysiska butikerna”, menar Sandström.
“Sammantaget tror jag att den fysiska handeln revanscherar sig och att den totala decemberförsäljningen landar på 0-2 procent för kläder och minus 2-3 procent för skor”, säger Mikael Sandström.
Butiker och e-handel | 1-18 december 2019 | Prognos december 2019 | Prognos helåret 2019 | |
Kläder | -0,7 % | 1,0 % | -1,4 % | |
Skor | -1,7 % | -2,5 % | -3,5 % |