När Jaguar F-PACE lanserades på bilsalongen i Frankfurt 2015 väckte den stort intresse framförallt för designen som även blev prisad. I år så har modellen genomgått en ordentlig uppdatering och dessutom anslutit sig laddhybrid-trenden med F-PACE PHEV.
Jaguar F-PACE PHEV – utmanar etablissemanget
Mest läst i kategorin
Det senaste årets utveckling inom elektrifiering har formligen exploderat. Med det nya europeiska regelverket som innebär att CO2-medelvärdet av respektive märkes totala produktionen för Europa inte får överstiga 95 g/km, satte fart på i stort sett samtliga biltillverkare att bygga laddbara bilar.
En av de senaste i raden är Jaguar som haft den goda smaken att göra en laddhybrid av den prisbelönta F-PACE, en i grunden snygg och komfortabel SUV, eller CUV (Crossover Utility Vehicle) som den brittiska tillverkaren kallar den. Jaguar har tagit en tvåliters fyrcylindrig turbomotor och kombinerat den med en elmotor på 141 hk för att tillsammans ge den imponerande effekten av 404 hk, ett vridmoment på 640 Nm och en acceleration 0-100 km/h som tar endast 5,3 sekunder.
Effektiv laddhybridsteknik
Jaguar F-PACE PHEV använder sig av ett 17,1 kWh litiumjonbatteri, vilket är 32 procent större än i t.ex. den något större Volvo XC90 T8 Twin Engine (11,6 kWh). Det större batteriet bidrar till inte bara till att bensinmotorn inte går igång i minsta uppförsbacke utan även till en el-räckvidd på 53 km, en blandad förbrukning på låga 2,2 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 49 g/km enligt WLTP. Vid snabbladdning (32 kW DC) tar det 30 minuter att ladda 0-80 procent medan en vanlig 7 kW laddbox kan ge 0-80 procent laddning på bara 1 timme och 40 minuter.
Avancerade egenskaper året runt
Fyrhjulsdrift är standard och Jaguars Intelligent Driveline Dynamics ger bakhjulsdriven prestanda med möjlighet att variera vridmomentet till enskilda axlar nästan omedelbart beroende på förhållande. Det nya F-PACE-chassit har anpassats för de nya elektrifierade motorerna och för att möjliggöra den senaste varianten av Jaguar Drive Control och nya Auto Vehicle Hold håller kvar bromsarna så länge bilen behöver stå still i en backe och släpper bromsarna försiktigt endast när föraren trampar på gaspedalen
Jaguar Drive Control har lägena Comfort, Eco, Rain-Ice-Snow och Dynamic, som kan väljas manuellt av föraren beroende på vägförhållandena. Inställningarna, som väljs med hjälp av ett nytt vred bredvid den helt nya växelväljaren, anpassar F-PACE styrning, växellåda, gasreglage och (i förekommande fall) inställningar för Adaptive Dynamics.
Tuffare design med ny teknik
Den nya exteriör designen ger F-PACE en ny framtoning med en större grill och skulpterad motorhuv som fått en bredare ”effektbula”. Den nya främre stötfångaren med nydesignade luftintag och mörka meshdetaljer skapar mer dynamik. Nytt är även smala strålkastare med fyra insatser helt i LED-teknik och dubbla J-formade karakteristiska varselljus. En ny pixel-LED-teknik finns som tillval.
Med en adaptiv ljusstråle som analyserar vägen framför bilen och automatiskt anpassar helljuset för att maskera mötande trafik eller vägmärken, kan LED-systemet variera mönstret och på så vis optimera sikten utan att störa andra förare. De nya slimmade bakljusen kommer med Jaguars dubbla så kallad chikangrafik för att framhäva bilens bredd. Här hittar vi även en ny design av stötfångaren.
Interiört har det hänt en hel del
Det är ändå interiört som det mesta har hänt. Här hittar vi ännu mer lyx, bättre uppkopplingar och förfining av varje detalj än tidigare. Förarplatsens nya design har ett större fokus på föraren. Framför föraren finns ett 12,3” digitalt instrumentkluster med förbättrad grafik och konfigurerbara layout som kan visa helskärms-navigation, digitala reglage, media, kontaktlista etc. En ny Heads-up display kompletterar förarmiljön.
I den nya mittkonsolen finns trådlös mobilladdning som tillval och framförallt ett större förvaringsutrymme. Nytt är även den mer konventionella och snygga växelväljaren istället för den tidigare ”pucken”. I anslutning finns även den nya mittplacerade 11,4” HD-pekskärmen med en välvd glasyta. De viktiga fördelarna är ökad tydlighet och hela 48 procent större skärm jämfört med föregångaren. De förenklade menystrukturerna gör att föraren kan komma åt upp till 90 procent av vanliga funktioner med högst två knapptryckningar från startskärmen.
Trådlös uppdatering av programvaran
Den nya tekniken innehåller även trådlös programöverföring (SOTA), vilket säkerställer att bilen alltid använder den senaste programvaran. Tekniken innebär alltså att ägaren inte behöver besöka återförsäljare för att göra programuppdateringar. Det nya Pivi Pro-systemet kopplar upp med hjälp av dubbla SIM-kort och två LTE-modem som gör att systemet kan utföra flera funktioner samtidigt som man undviker avbrott då det söker efter den starkaste signalen bland nätverksoperatörer.
Detaljkvalitet och hälsosam komfort
Interiören har dekorer i bland annat äkta träfaner med öppna porer samt aluminium, till exempel de övre dörrinläggen och ”pianolocket” som löper över hela instrumentpanelens bredd. Laseretsade högtalargaller och JaguarDrive Control-vredet av metall är typiska exempel på detaljnoggrannheten. Nya dörrpaneler med nytt 360-gradershandtag ger enklare åtkomst och förvaring av dricksflaskor och andra föremål.
Säten med bredare stoppning, nya massagefunktioner och större ytor med uppvärmning och kylning är också en del av nyheterna. En aktiv vägljudsreducering övervakar kontinuerligt vibrationer från vägbanan och beräknar ljudvågens motsatta fas för att ta bort störande ljud. Detta ger en tystare och behagligare miljö i kupén.
Nytt i F-PACE är även nano-tekniken som hjälper till att avlägsna allergener och obehagliga lukter. Genom att trycka på ”Purify”-knappen aktiverar man jonisering av kupéluften via PM2.5-filtrering som fångar upp ultrafina partiklar som förbättrar luftkvaliteten.
Säkerhet på topp
Nya F-PACE är utrustad med en hel del avancerad förarassistansteknik. Bland annat finns en funktion som Jaguar kallar Clear Exit Monitor. Den varnar passagerare både fram och bak för närmande bilar eller cyklister när man kliver ur bilen. Med hjälp av 3D-surroundkamera får man koll på bilens position både vid körning och parkering. De största konkurrenterna är BMW X5 xDrive 45e, Audi Q5 TFSIe och Mercedes GLE 350 de.
Introduktionspriset på F-PACE SIGNATURE P400e PHEV börjar på 779.900 kronor och då handlar det om en i princip fullutrustad bil.
Här kan du läsa mer om Jaguar F-PACE.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.