Så mycket ökar den svenska klädjättens försäljning under andra kvartalet.
H&M spöar proffsens prognos
Mest läst i kategorin
I ett pressmeddelande nu på måndagsmorgonen uppger H&M att försäljningen steg med 6 procent under den aktuella rapportperioden.
Det är bättre än prognosen från 18 analytiker i Infront Datas sammanställning. De hade enligt en artikel på Di.se räknat med en försäljningsökning på 5,5 procent i lokala valutor, jämfört med i fjol alltså, men försäljningen blev som framgår något högre.
H&M:s nettoförsäljning under andra kvartalet ökade enligt siffrorna med 11 procent till 57.474 miljoner kronor, det kan jämföras med en försäljning på 51.984 miljoner kronor under samma period förra året.
Analytikerna hade, enligt Infront Data, kalkylerat med att försäljningen skulle bli 57.128 miljoner kronor.
“Modebranschens snabba förändring fortsätter och vi ser att vårt omställningsarbete går i rätt riktning även om många utmaningar och hårt arbete återstår. I takt med att kundnöjdheten och försäljningen ökar så har omställningsarbetet intensifierats ytterligare”, kommenterar H&M rapporten i pressmeddelandet.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.