Dagens PS

Här är svenskarna vi litar på – och inte litar på

förtroende förtroendebarometern
”Yes, jag har mest förtroende hos svenskarna – igen”. Så skulle Leif GW Persson kunna säga, även 2024. (Foto: Henrik Montgomery/TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 06 mars 2024Publicerad: 06 mars 2024

Nu har årets Förtroendebarometer publicerats. Den bjuder på ovanligt stora förändringar – både i vilka vi litar på och vilka vi inte litar på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Medieakademins Förtroendebarometer har genomförts varje år sedan 1997.

I år har mätningen genomförts av Verian, före detta Kantar Public och Sifo, och omfattar 1 246 webbintervjuer med personer 16-84 år.

Deltagarfrekvensen var 23 procent.

Resultaten är vägda utifrån kön, ålder, region samt partisympati.

Snålare med förtroende

En tendens är väldigt tydlig.

Vi har blivit snålare med att lita på såväl institutioner som företag och mediaprofiler.

Inte sedan 2011 års undersökning har så få fått ökat förtroende jämfört med året innan.

ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Högervindar

ANNONS

I övrigt kan man konstatera att resultatet präglas av ett samhälle med starka högervindar och den bild som förmedlas av Sverige som ett närmast laglöst land.

Följaktligen har svenskarna störst förtroende för polisen, som åtnjuter förtroende hos 66 procent av de svarande, en ökning med 8 procentenheter från året innan.

Annars är det bara Svenska kyrkan som vi fått tydligt ökat förtroende för och som nu kan luta sig mot 45 procent av de svarande som litar på den.

Ras för Ica och SJ

Däremot får såväl Ica som SJ något att fundera över.

Förtroendet för Ica är nämligen det som sjunker mest – med 11 procentenheter – och nu har endast 38 procent av de svarande mycket eller ganska högt förtroende för Ica.

Det är ett ras som inte synts i Förtroendebarometern sedan Saab gick i konkurs 2010.

Nästan lika mycket backar SJ som tappar 10 procentenheter och nu bara åtnjuter förtroende hos 12 procent av de svarande.

GW – förstås

ANNONS

Även när det gäller vilka vi uppskattar i media märks högervindarna.

Bakom den självklare (?) segraren Leif GW Persson hittar vi högerdebattören Henrik Jönsson, Marcus Oscarsson och Mats Knutsson.

Tio i topp – institutioner

(förra årets placering inom parentes)

1 (2) Polisen

2 (1) Universitet/högskolor

3 (2) Sjukvården

4 (3) Domstolarna

5 (5) Riksbanken

ANNONS

6 (4) Radio/tv

6 (5) Staten

7 (6) Kungahuset

8 (7) Svenska kyrkan

9 (7) Facket

10 (6) Riksdagen

Tio i topp – företag

1 (1) Systembolaget

2 (2) Ikea

ANNONS

3 (4) Volvo

4 (3) Ica

5 (5) Coop

6 (6) Vattenfall

7 (9) Postnord

8 (8) SAS

9 (10) H&M

10 (7) SJ

Tio i topp – mediaprofiler

ANNONS

(Procentandel som nämner respektive namn)

1 Leif GW Persson 6,9

2 Henrik Jönsson 6,7

3 Marcus Oscarsson 6,0

4 Mats Knutsson 5,0

5 Diamant Salihu 4,3

6 Samir Abu Eid 3,9

7 Göran Greider 3,7

8 Anders Holmberg 3,3

ANNONS

9 Alice Teodorescu Måwe 2,9

10 Linnea Wikblad 2,8

Läs även:

Ny trend drar ned Systembolaget – back 6,6 miljoner liter – Dagens PS

Vardagsekonomen: Vi saknar hjärna för ekonomi – Dagens PS

“Leif GW-aktien” höjer utdelningen – Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]