Dagens PS

Hälften digital försäljning att vänta för Nike

nike
Skobolagets digitala försäljning ökade 75 procent under Q4. (Foto: TT)
Marc Malmaeus
Marc Malmaeus
Uppdaterad: 03 juli 2020Publicerad: 03 juli 2020

Hälften av Nikes intäkter kommer att komma från digitala källor “inom en snar framtid”, säger bolagets finanschef. Fjärde kvartalet på räkenskapsåret ökade de digitala intäkterna med 75 procent. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under det fjärde kvartalet på räkenskapsåret ökade skojätten Nikes digitala intäkter med 75 procent, skriver Risnews. Denna intäktskälla stod för runt 30 procent av de totala intäkterna.

Företagets finanschef Matt Friend säger i ett uttalande att företaget kan nå 50 procents digital försäljning “inom en snar framtid”.

“Digitalisering har omdefinierat industrin de senaste åren och Nike har varit ledande i den förändringen”, säger han.

Nya småbutiker blir fokus

Företagets vd John Donahoe säger att bolaget kommer att fokusera mer på små digitaliserade butiker i USA och Europa.

“Det är lustigt, men jag skulle klassa investeringen i dessa nya öppningar som en pågående investering i vår digitala framtid”, säger han.

Under räkenskapsårets fjärde kvartal sjönk företagets omsättning med 38 procent till 6,31 miljarder dollar. Detta var en lägre siffra än väntat. Även resultat per aktie låg under konsensusprognoserna. 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]