Dagens PS

Gröna Lund lanserar "Monster"

Gröna Lunds senaste attraktion "Monster" står klar för våghalsiga besökare. (Foto: TT)
Gröna Lunds senaste attraktion "Monster" står klar för våghalsiga besökare. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 10 feb. 2021Publicerad: 10 feb. 2021

Gröna Lunds senaste projekt med prislappen 430 miljoner kronor är klart. Den nya berg- och dalbanan ska locka besökare till en näring i kris. 

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det har varit ett minst sagt omtumlande år för Gröna Lund.

”Vi har tappat 85 procent av vår omsättning”, säger Christer Fogelmarck, koncernchef för Parks and Resorts – som äger Gröna Lund, till Di.

Ett snabbt monster 

Den nya attraktionen “Monster” är en 700 meter lång bana, vars högsta punkt är 34 meter, med en maxhastighet på 90 km/h. Christer Fogelmarck kallar den ett måste för berg-­ och dalbane-­entusiaster.

Konstruerad av schweiziska Bolliger & Mabillard med en prislapp på runt 430 miljoner kronor, är attraktionen den största investeringen i nöjesparkens historia.

En välplacerad investering, menar Gröna Lunds vd, Magnus Widell.

”Det har varit färdig­finansierat sedan länge, och vi kan inte ha en halvfärdig produkt när vi väl öppnar. På längre sikt hjälper den här oss att dra gäster”, säger han till Di.

En bransch i kris

Att branschen lider genom pandemin råder det ingen tvekan om anser Magnus Widell och Christer Fogelmarck, särkilt sedan Sverige är det enda land i Europa som inte har tillåtit nöjesparker att hålla öppet.

ANNONS

Kolmården och Furuvik, som också ingår i Parks and Resorts, har varit delvis öppna och där har man samlat erfarenhet – som kan användas när det blir aktuellt att öppna Gröna Lund.

Även fast det antagligen blir ett begränsat antal besökare till att börja med.

“Även om vi har digitala köer, så kommer ju vissa fysiska köer att uppstå. Då ska vi kunna hålla avstånd, och då krävs det ett begränsat antal individer”, säger Christer Fogelmarck.

Läs mer: Pensionsjätten investerar i Gröna Lund

 

 

 

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]