Dagens PS

God natt för Playboy – corona spiken i kistan

Herrtidningen Playboys era i tryckt form går i graven. Coronaviruset blev dolkstöten för utgivningen. Efter sista tryckta numret i vår blir Playboy endast tillgängligt online. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 19 mars 2020Publicerad: 19 mars 2020

Efter åratal av motvind skrotar herrtidningen sin tryckta upplaga. Virusutbrottet släckte magasinets sista livshopp och nu blir Playboy bara tillgängligt på nätet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det här rapporterar Wall Street Journal och konstaterar att magasinet, som i åratal brottats med vikande lönsamhet, nu “fallit offer för corona-pandemin som sveper över världen”.

WSJ refererar även en bloggpost av Ben Kohn, vd för Playboy Enterprises:

“När coronaviruspandemin blivit allt mer störande för innehållsproduktionen och leveranskedjan har vi tvingats skynda på en diskussion vi haft internt”.

Marilyn Monroe prydde omslaget på premiärnumret av Playboy 1953. Nu tar coronaviruset död på herrtidningens fortsatta existens i tryckt form. Tidningen kommer efter sista trykcta numret i vår endast bara finnas på nätet. (Foto: TT)

Marilyn Monroe prydde omslaget på premiärnumret av Playboy 1953. Nu tar coronaviruset död på herrtidningens fortsatta existens i tryckt form. Tidningen kommer efter sista trykcta numret i vår endast bara finnas på nätet. (Foto: TT)

I vår kommer sista numret ut av Playboy i USA i printform. Tidningen finns därefter endast online, framgår det.

Hugh Hefner, som grundade Playboy 1953, dog 2017 i en ålder av 91 år. Som mest under storhetstiden, mellan sent 1950-tal och tidigt 1970-tal, hade tidningen en upplaga på över sju miljoner.

 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]