Dagens PS

"Amazon kommer att ha ihjäl en massa aktörer"

Amazons vd Jeff Bezos. (Foto: TT)
Amazons vd Jeff Bezos. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 26 mars 2018Publicerad: 26 mars 2018

“Amazon kommer att ha ihjäl en massa aktörer, även etablerade detaljhandlare i Sverige”, säger Alexander Bilsing, tysk retailexpert på det globala konsultföretaget Simon Kucher, till SvD Näringsliv.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Enligt Alexander Bilsing är det ingen tvekan om att Amazons etablering i Sverige innebär en massdöd på konkurrenter i branschen.

I USA dominerar Amazon. I Europa har jätten redan kapat åt sig stora marknadsandelar och när e-handelsjätten slår ner pålarna i Sverige kommer trycket på andra e-handlare att bli enormt – och till och med leda till utslagning i många fall, enligt den tyske retailexperten Alexander Bilsing.

Han får stöd av Andreas Jonason, Sverigechef på Simon Kucher.

Jonason anser enligt Svenska Dagbladet att det är mer eller mindre hopplöst att försöka vinna ett priskrig mot Amazon, vilket gör att lågprisaktörer blir extra utsatta och därmed riskerar att slaktas.

“Det är oerhört tufft att matcha Amazons pressade priser. I jämförelse med andra har Amazon en enorm prisfördel”, konstaterar han.

De svenska aktörer som väntas bli utslagna först är bolag som saknar en marknadsplats online.

Alexander Bilsing är säker på, säger han, att Amazon startar upp sin verksamhet i Sverige i år.

Kollegan Andreas Jonason betonar att Amazon bör tänka på sin image; att varorna inte kan vara billiga till vilket pris som helst.

“En risk för Amazon är att de agerar på samma sätt som när de gick in i Tyskland eller Holland. Här måste man tänka på arbetsrättsliga frågor och hur man behandlar sina anställda. Sköts detta inte bra, då får Amazon väldiga problem oavsett hur låga priser de har”, säger han till SvD Näringsliv.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]