Skillnaden nu är att politiska aktörer måste betala för det, enligt proffset.
Expert: Facebook kan läcka data igen
Mest läst i kategorin
Det säger Johan Öbrink, digital strateg på Iteam, i SvD:s Ekonomi studion efter skandalen med Cambridge Analytica.
Efter avslöjandet, där även Twitter dragits in, har Facebook skärpt sina integritetsregler. Men det hindrar inte aktörer från att kabla ut sina budskap till utvalda målgrupper, menar han.
“Det Facebook har gjort i praktiken är att se till man nu måste betala dem för att kunna göra det”, säger Johan Öbrink och fortsätter:
“Cambridge Analytica kunde sno data från Facebook och sälja den vidare. Nu har Facebook stängt de dörrarna så nu får du i stället betala Facebook för att kunna göra samma sak”.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.
Utbildad journalist med 35 år i yrket och med erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS. Har tidigare varit kriminalreporter, allmänreporter, nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och chefredaktör för en branschtidning.