De svenska handlarnas framtidsförväntningar sjönk i augusti, enligt arbetsgivarorganisationen Svensk Handels Handelsbarometer. I både butikshandeln och e-handeln minskar optimismen jämfört med föregående månad.
Dystrare framtidstro i svenska handeln
Mest läst i kategorin
Framtidsindikatorn bland de fysiska butikerna minskade med -3,1 enheter i augusti till index 95,2. Det innebär att indikatorn ligger lägre än under samma period förra året. Störst var tappet bland dagligvarubutikerna där framtidsförväntningarna föll med hela 6,4 enheter.
“En varm sommar brukar gynna dagligvaruhandeln, men när den rekordheta sommaren ledde till eldningsförbud var det också slutgrillat för konsumenterna. Även om eldningsförbudet var högst nödvändigt bidrog det till en viss nedgång i dagligvaruhandeln”, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.
Även bland e-handlarna minskade framtidstron. Svagare förväntningar på både framtida försäljning och på antalet anställda gjorde att Framtidsindikatorn för e-handeln föll med 1,9 enheter, till 108,3, i augusti.