Svenska möbeljätten Ikea har ökat tempot kring sina tjänster. Bolagets dominans är under hot av uppstickare på nätet och ett sätt att motverka det har varit med amerikanska tjänsteplattformen Taskrabbit.
Det hjälper Ikea att behålla dominansen
Mest läst i kategorin
Ikea förvärvade Taskrabbit hösten 2017 och har sedan dess sett en mer än fördubbling i antalet uppdrag dess anställda utför. I tio procent av fallen har det handlat om att sätta ihop möbler, upp från tidigare två procent.
Vid sidan av att Taskrabbit hjälper en med att skruva ihop möblerna kommer man nu också att erbjuda tjänster kring interiör design och möbelreparation. Det har Jesper Brodin, vd för Ingka Group som äger de flesta Ikea-butiker, uppgett till nyhetsbyrån Reuters.
”Det handlar inte bara om att fixa en eller två saker utan att lägga till professionalism inom inredning”, sade Jesper Brodin och fortsatte:
”Taskrabbit är ett superintressant affärsfall eftersom det är skalbart, inte bara geografiskt men även för tjänster i hemmet”.
Sedan Ikea köpte Taskrabbit har tjänsten expanderat till alla 48 städer i USA där Ikea har butik. En större utrullning har även skett i Storbritannien och i september lanserade man även i Toronto.