Hemfixarkedjan Clas Ohlsons försäljning i september steg med 6 procent på årsbasis till 677 miljoner kronor (640). I jämförbara enheter och lokala valutor minskade försäljningen med 2 procent jämfört med föregående år, enligt ett pressmeddelande.
Clas Ohlsons styrka: onlineförsäljningen
Mest läst i kategorin
Försäljningen online ökade med 38 procent till 30 miljoner kronor (22).
Under september påverkade kalendereffekten negativt om cirka 2 procentenheter med anledning av färre handelsdagar jämfört med motsvarande period föregående år, uppger bolaget.
Jämfört med september månad föregående år har butiksbeståndet utökats netto med 15 butiker. Vid periodens utgång uppgick det totala antalet butiker till 235.
Den totala försäljningen för de första fem månaderna av räkenskapsåret 2018/19 (maj till september) ökar med 9 procent till 3 360 miljoner kronor (3 094). Den organiska försäljningen ökar med 5 procent. Försäljningen i jämförbara enheter och lokal valuta ökar med 1 procent. Försäljningen online för perioden ökar med 49 procent till 148 miljoner (99).
Delårsrapporten för andra kvartalet 2018/19 offentliggörs den 5 december.