Dagens PS

Bjässar stoppar sin Youtube-reklam

(Foto: TT)
(Foto: TT)
Finwire
Finwire
Uppdaterad: 21 feb. 2019Publicerad: 21 feb. 2019

Nestle, Disney och Epic Games är några av bolagen som valt att stoppa sina annonser på videostreamingplattformen Youtube.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bakgrunden är att annonserna har hamnat bredvid stötande innehåll på plattformen. Därmed handlar det om samma typ av problem som för två år sedan fick företag att dra tillbaka sina annonser sedan de hamnat bredvid extremistvideos.

Denna gång har det påvisats att Youtubes algoritmer redan efter några klick rekommenderar olämpliga videos när man söker på ”bikini”. Det handlar om att användaren leds till videoklipp med minderåriga som utövar gymnastik eller andra kroppsrörelser med sexistiska kommentarer under.

I vissa fall har dessa videoklipp haft reklam från bolag som Nestle och Disney bredvid, och det dröjde inte mer än en dag för bolagen att dra tillbaka sina annonser. Nestle sade att man har valt att ”pausa” annonserna medan Youtube utreder frågan.

Youtube har i ett pressmeddelande sagt att olämpligt innehåll är förbjudet på plattformen men att mer måste göras för att ”fånga upp missbruket snabbare”.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

Finwire
Finwire

Nyheter producerade i samarbete med Finwire

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Åsa Wallenrud om hybrid- och elbilar som lämnar landet
Spela klippet

Svenska hybridbilar lämnar landet: "Vanligt folk har inte råd"

Svenska hybrid- och elbilar lämnar landet i en oroväckande takt, visar nya trender i bilbranschen. Ekonomiska utmaningar och förändrade konsumtionsmönster tvingar fram en export som kan hota Sveriges klimatmål. ”Det går utför när det kommer till hållbarheten”, varnar motorjournalisten Åsa Wallenrud. Hon pekar på att både elbilar och hybridbilar försvinner från den svenska marknaden i […]