Dagens PS

80 berörs när H&M skrotar varumärke

H&M med vd:n Karl-Johan Persson avvecklar varumärket Cheap Monday för att fokusera på kärnverksamheten. (Foto: TT)
H&M med vd:n Karl-Johan Persson avvecklar varumärket Cheap Monday för att fokusera på kärnverksamheten. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 27 nov. 2018Publicerad: 27 nov. 2018

Den svenska klädjätten avvecklar Cheap Monday, enligt ett pressmeddelande.

“Cheap Monday har under längre tid haft en negativ försäljnings- och lönsamhetsutveckling. H&M-gruppen har av dessa anledningar för avsikt att avveckla verksamheten för Cheap Monday”, skriver bolaget.

H&M ska nu renodla och fokusera på kärnverksamheten i stället.

Avvecklingen av Cheap Monday påbörjas omgående och avslutas den 30 juni, men i London stängs Cheap Mondays butik och onlinebutiken redan vid årsskiftet.

Samtliga omkring 80 medarbetare som berörs kommer enligt H&M att erbjudas externt karriäromställningsstöd samt “möjlighet och stöd” i att söka fortsatt arbete inom H&M-gruppen, framgår det.

H&M köpte modeföretaget Fabric Scandinavia under 2008 för 1 miljard kronor och blev därmed ägare till  Cheap Monday och butikskedjorna Weekday och Monki.

Läs även: Cheap Monday-grundarna startar om  >

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS