Dagens PS

57-procentigt ras för H&M i coronakrisen

H&M:s försäljning har rasat 57 procent under perioden 1 mars – 6 maj i år i spåren av coronakrisen. (Foto: TT)
H&M:s försäljning har rasat 57 procent under perioden 1 mars – 6 maj i år i spåren av coronakrisen. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 07 maj 2020Publicerad: 07 maj 2020

Klädjätten lämnar covid-19-rapport för perioden 1 mars – 6 maj  i år. Fortfarande är 60 procent eller 3.050  av den svenska klädjättens 5.061 butiker stängda, även om koncernen återöppnat butiker på ett flertal marknader. Dock är handeln återhållsam, konstaterar H&M i pressmeddelandet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Italien är det land där försäljningen rasat mest, nedgången är hela 80 procent, följt av USA och Frankrike där försäljningen gått ner med 71 procent i båda länderna.

Andra kvartalet tung period

I Sverige visar siffrorna att klädbolaget tappat 31 procent av sin försäljning under den aktuella perioden medan tappet är 51 procent i Danmark och 49 procent i Finland.

“Andra kvartalet kommer, som kommunicerats tidigare, att bli ett förlustkvartal då det kraftiga försäljningsbortfallet inte kommer att kunna kompenseras av de åtgärder som genomförs”, skriver H&M i pressmeddelandet där det framgår att onlineförsäljningen däremot ökat med 32 procent den redovisade perioden i spåren av coronakrisen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS