Dagens PS

57-procentigt ras för H&M i coronakrisen

H&M:s försäljning har rasat 57 procent under perioden 1 mars – 6 maj i år i spåren av coronakrisen. (Foto: TT)
H&M:s försäljning har rasat 57 procent under perioden 1 mars – 6 maj i år i spåren av coronakrisen. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 07 maj 2020Publicerad: 07 maj 2020

Klädjätten lämnar covid-19-rapport för perioden 1 mars – 6 maj  i år. Fortfarande är 60 procent eller 3.050  av den svenska klädjättens 5.061 butiker stängda, även om koncernen återöppnat butiker på ett flertal marknader. Dock är handeln återhållsam, konstaterar H&M i pressmeddelandet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Företag och finansiering
Spela klippet

Ljusning för svenska företag – lättare att få finansiering

30 mars 2025

Italien är det land där försäljningen rasat mest, nedgången är hela 80 procent, följt av USA och Frankrike där försäljningen gått ner med 71 procent i båda länderna.

Andra kvartalet tung period

I Sverige visar siffrorna att klädbolaget tappat 31 procent av sin försäljning under den aktuella perioden medan tappet är 51 procent i Danmark och 49 procent i Finland.

“Andra kvartalet kommer, som kommunicerats tidigare, att bli ett förlustkvartal då det kraftiga försäljningsbortfallet inte kommer att kunna kompenseras av de åtgärder som genomförs”, skriver H&M i pressmeddelandet där det framgår att onlineförsäljningen däremot ökat med 32 procent den redovisade perioden i spåren av coronakrisen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med 35 år i yrket och med gedigen erfarenhet från kvällspress, lokaltidningar, den kristna tidningen Dagen och Sveriges Radio. Bevakar i huvudsak börs- och finansmarknaden för Dagens PS.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]