Det är många som inte alls tror på Teslas robottaxi. Bristen på säkerhetssystem och autonoma funktioner gör den till en farlig bil.
Zoox-chefen varnar: "Teslas robottaxi kan bli en dödsfälla"
Mest läst i kategorin
Medan Elon Musk stolt presenterar Teslas framtidsplaner för robottaxi, höjer Jesse Levinson, medgrundare och teknisk chef på Zoox, ett varnande finger.
Han menar att Teslas teknik helt enkelt inte är mogen för uppgiften, skriver Techcrunch.
Enligt Levinson är det avgörande att skilja på förarassistanssystem, som han menar Tesla erbjuder, och ett fullfjädrat autonomt system.
“Teslas system kräver fortfarande att en förare är beredd att ta över när det stöter på problem”, förklarar han.
“En riktig robottaxi ska vara så säker och pålitlig att den kan köra helt utan mänsklig inblandning.”
Levinson riktar skarp kritik mot Teslas strategi att enbart använda kameror för att skapa autonoma fordon.
“För att uppnå den säkerhetsnivå som krävs för en robottaxi, behöver man betydligt mer avancerad hårdvara än vad Tesla för närvarande använder”, säger han.
“En falsk känsla av trygghet”
Levinsons uttalanden kommer i kölvattnet av Musks presentation av Teslas “Cybercab” robottaxi och planerna på att låta Model 3 och Model Y fungera som robottaxi i Kalifornien och Texas redan 2025.
Trots att Levinson själv använder Teslas Full Self-Driving-mjukvara med jämna mellanrum, beskriver han upplevelsen som “stressig”.
“Systemet fungerar oftast bra, men det lullar in en i en falsk trygghet”, säger han.
“Plötsligt gör det något helt fel, och man inser hur farligt det kan vara.”
Levinson går så långt som att hävda att Teslas system är “100 gånger mindre säkert än en mänsklig förare”, baserat på tillgänglig statistik.
Han refererar till Teslas egna säkerhetsrapporter, som visserligen visar på färre olyckor med förarassistanssystem, men som också kritiserats för att vara vinklade.
Senaste nytt
Zoox tar täten i robottaxi-racet
Samtidigt som Levinson sågar Teslas planer, meddelar han att Zoox lanserar sin specialbyggda robottaxi i San Francisco och Las Vegas inom kort.
Ett tidigt användarprogram är planerat till 2025.
Läs mer:
Youtube-stjärnan: “Delar ska inte ramla av under körning”. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.