En specialbyggd Chevrolet C10 från 1965, känd som “C10 Slayer”, är redo att säljas på Barrett-Jacksons auktion i Scottsdale i oktober.
Youtube-kändisen C10 Slayer kan säljas för tio miljoner
Mest läst i kategorin
Den här pickupen är kanske en av världens mest kända. Skapad av far och son-duon Doug och Brad DeBerti på DeBerti Design, har denna Chevrolet C10 6×6 med 900 hästkrafter medverkat i otaliga Youtube-videor, tv-program och tidningar. Nu har den North Carolina-baserade duon bestämt sig för att sälja sin dyrgrip.
Den här passar bra in i det som blivit en serie av konstiga bilar med sex hjul.
Läs också: Älska eller hata den: Porsche 944 med sex hjul
Läs också: Testarossan som får Ferrari att tappa hakan
Hot Wheels möter superbil
C10 Slayer väntas bli ett av huvudnumren på Barrett-Jacksons auktion i Scottsdale, Arizona, som äger rum mellan 10 och 13 oktober. Där kommer den att säljas utan reservationspris.
Fordonet färdigställdes 2021, lagom till årets SEMA-mässa i Las Vegas (där den blev en viral succé), och är designad för att slå vilken sportbil som helst. Den kombinerar den uppseendeväckande estetiken hos en leksaksbil från Hot Wheels med prestandan hos en riktig superbil.
Senaste nytt
Från rostig arbetshäst till monstertruck
C10 Slayer började sitt liv som en rostig Chevrolet C10 från 1965. DeBerti Design plockade isär den och behöll bara några få karossdelar från den ikoniska tvådörrarsmodellen.
De tog hjälp av Scott’s Hot Rods i Tennessee för att tillverka ett helt specialbyggt chassi med tre axlar, på vilket de monterade den restaurerade hytten med breda skärmar, en frontspoiler i racingstil och en hyttspoiler.
Istället för ett traditionellt flak valde Doug och Brad att lämna utrymmet öppet för att åskådarna ska kunna beundra den komplexa drivlinan med två axlar – med nio-tumsaxlar – och racingbromsar. Fjädringen är ett hydraulsystem från Mittler Bros. som kan höja bilen från nästan marknivå till 13 centimeter med en knapptryckning.
De specialtillverkade 20-tumsfälgarna från Govad, lackerade i rött och med smala ekrar – sex stycken, förstås – med Michelin Pilot Sport-däck bidrar till bilens häpnadsväckande utseende. Men det kanske mest imponerande med detta mattsvarta monster är den 6,2-liters V8-motorn från GM LSX. Motorn är utrustad med en Whipple-kompressor och ett distinkt åtta-stacks bränsleinsprutningssystem. Kraftverket är kopplat till en racingspecifik 4L80E fyrväxlad automatlåda.
Racinginspirerad interiör
Inuti hytten, med sin kraftiga stålrörsbur, finns ett par OMP Racing-skålade stolar med racingselar, en OMP Alcantara-klädd ratt, kolfiberpaneler och digitala instrument. För drifting finns en knallröd, fräst bromsspak i centrum, plus en matchande röd växelspak.
De begränsade effekten till runt 900 hästkrafter så att de kunde köra den på vanlig bensin och på motorvägen. Men om man vill kan man enkelt uppgradera den till att leverera upp till 2 000 hästkrafter.
Gå till någon av DeBertis Youtube-kanaler så får du se C10 Slayer utföra oändliga rökiga burnouts eller vilda driftingmanövrar på olika bilutställningar runt om i landet. Hela byggprocessen, steg för steg, har också dokumenterats.
Vad blir priset?
Barrett-Jackson har inte satt något uppskattat pris. Men en liknande sexhjuling från Danton Arts Kustoms, med en 717 hästkrafter stark, kompressormatad 6,2-liters Hellcat-motor, såldes på Barrett-Jacksons auktion i Scottsdale i januari för 825 000 dollar, motsvarande cirka 8,7 miljoner kronor. Med tanke på det skulle C10 Slayer potentiellt kunna inbringa uppemot 1 miljon dollar, eller drygt 10,5 miljoner kronor.
Begagnat-racet: Vilken drivlina vinner kampen om köparna?
Elbilar rasar i pris på begagnatmarknaden. Men är det läge att slå till? Vi djupdyker i prisutvecklingen och reder ut vad som lönar sig. Det är tydligt
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.