Dagens PS

Yngre samlare – mer moderna klassiker

Denna McLaren F1 är tydligen en eftertraktad samlarbil bland den generationen som nu ger sig in i samlarbilsgänget. (Foto: RM Sothebys)
Denna McLaren F1 är tydligen en eftertraktad samlarbil bland den generation som nu ger sig in i samlarbilsgänget. (Foto: RM Sothebys)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 21 okt. 2024Publicerad: 21 okt. 2024

Monterey Car Week i augusti visade på en tydlig trend: intresset för klassiska bilar från 1950- och 60-talet svalnar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Samtidigt ökar efterfrågan på nyare modeller, vilket tyder på att en ny generation samlare kliver in på marknaden, skriver Robb Report.

Auktionshusen i Monterey, Kalifornien, som länge varit en barometer för samlarbilsmarknaden, noterade en minskad försäljning av klassiska Ferrari-modeller.

Flera experter menar dock att detta inte nödvändigtvis indikerar en kris. De pekar istället på faktorer som höga reservationspriser och ett stort utbud av liknande bilar.

Många klassiska Ferrari ute

Trots att en Ferrari 250 GT SWB California Spyder såldes för över 170 miljoner kronor, lyckades en annan likadan bil inte hitta en köpare för 135 miljoner kronor.

Detta visar att utbudet på exklusiva Ferrari-modeller överstiger efterfrågan.

Det råder dock ingen tvekan om att marknaden genomgår en förändring. Nyare klassiska modeller vinner terräng, och experter ser en tydlig trend i att yngre samlare föredrar bilar från sin egen ungdom.

Rupert Banner, specialist på Gooding & Company, beskriver marknaden som “stabiliserande” och välkomnar de nya köparna.

“De dras till bilar de kan relatera till”, säger han, “bilar de drömde om för 15-20 år sedan.”

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Klassiker som Singer och RUF

Banner nämner Porsche som ett exempel, inklusive ombyggda modeller från Singer och RUF. Även Ferrari F50 har blivit alltmer populär, då samlare uppskattar dess V12-motor och begränsade produktion.

McKeel Hagerty, vd för försäkringsbolaget Hagerty, använder termen “ombalansering” för att beskriva situationen.

“Marknaden är i stort sett oförändrad eller något nedåtgående,” förklarar han.

“Inte en minskning på 22 procent som vi såg från 2022 till 2023, vilket definitivt var ett svagt år efter de pandemi-drivna topparna.”

McLaren, Ferrari och Porsche som gäller

Yngre samlare visar intresse för modeller som McLaren F1, Ferrari F50 och Porsche 911 GT1, vilka nu betraktas som “kronjuveler”. Hagerty betonar dock att detta inte innebär en lägre kvalitetsnivå.

“Den nya generationen letar fortfarande efter sällsynthet, skönhet och historia, de letar bara i en annan era”, säger han.

Men hur påverkas klassiker som Mercedes-Benz 300 SL och Ferrari 275 GTB4 av dessa trender?

ANNONS

“Ingenting är helt immunt, men det bästa rådet är alltid att köpa det du älskar”, säger Hagerty.

“Att köra och njuta av en fantastisk bil är ett bra sätt att säkra en fordonsinvestering.”

Överkapacitet: Stänger fler europeiska bilfabriker?

Fler europeiska bilfabriker riskerar stängas efter att Kina börjar etablera sig i Europa. Det här spår i alla fall Stellantis vd. Carlos Tavares, vd för

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS