Dagens PS

Xiaomi SU7: dödlig krasch avslöjar potentiella brister

En dödsolycka till i en elbil som inte går att öppna inifrån. (Foto: Xiaomi)
En dödsolycka till i en elbil som inte går att öppna inifrån. (Foto: Xiaomi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 03 apr. 2025Publicerad: 03 apr. 2025

En tragisk olycka med Xiaomis nya elbil, SU7, har skakat om bilindustrin och väckt allvarliga frågor om säkerheten kring självkörande teknik.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tre unga studenter miste livet när deras Xiaomi SU7 kolliderade med ett betonghinder på en motorväg i Kina, skriver Carscoops. Händelsen har inte bara lett till sorg och bestörtning, utan också till en intensiv debatt om tillförlitligheten hos avancerade förarassistanssystem.

Olyckan inträffade den 29 mars på motorvägen Dezhou–Shangrao i Anhui-provinsen. Xiaomi SU7, som färdades i 116 km/h med det självkörande systemet NOA aktiverat, närmade sig ett vägarbete där ett körfält var avstängt. Trots att systemet upptäckte hindret och inledde en bromsning, och trots förarens försök att ta över kontrollen, kolliderade bilen med betonghindret i en hastighet av 97 km/h. Den kraftiga smällen utlöste en brand som snabbt spred sig, och de tre passagerarna kunde inte räddas.

ANNONS

Teknikens begränsningar i Xiaomi ifrågasätts

Denna olycka har blottlagt de potentiella begränsningarna hos dagens självkörande teknik. Trots avancerade system som NOA, som är utformade för att assistera föraren, verkar de fortfarande ha svårt att hantera komplexa och oväntade situationer på vägarna. Frågan är om tekniken är tillräckligt mogen för att på ett säkert sätt kunna hantera alla de utmaningar som uppstår i verklig trafik.

ANNONS

Senaste nytt

Låsta dörrar och säkerhetsbrister

Utöver frågorna kring självkörande teknik har uppgifter om att dörrarna på bilen inte kunde öppnas efter kraschen väckt ytterligare oro. Om detta stämmer indikerar det ett allvarligt säkerhetsproblem. I en nödsituation är det avgörande att passagerarna snabbt kan lämna fordonet, särskilt vid en brand.

Det här har vi sett flera gånger tidigare med bland annat Tesla. Dödsolyckor där dörrarna inte gått att öppna inifrån då de är elektroniska. Vi måste se en förändring på det här.

Xiaomi lovar fullständig transparens

Xiaomi har uttryckt sin djupa sorg över den tragiska olyckan och lovat att samarbeta fullt ut med de lokala myndigheterna i utredningen. Företagets vd, Lei Jun, har betonat vikten av att ta itu med de farhågor som har väckts av allmänheten och familjerna till de avlidna.

ANNONS

Xiaomi har även delgett information om att systemet eCall aktiverades, och att dom snabbt hade kontakt med registrerad ägare till bilen.

En bransch i förändring

Denna olycka kommer vid en kritisk tidpunkt för bilindustrin, som snabbt rör sig mot en framtid med mer avancerad självkörande teknik. Det är viktigt att dessa system utvecklas och testas noggrant för att säkerställa att de är säkra och tillförlitliga. Den tragiska händelsen med Xiaomi SU7 är en påminnelse om att säkerheten alltid måste vara högsta prioritet när ny teknik introduceras på vägarna.

Elbilar och bränder: Myt eller verklighet?

Elbilar och bränder – en het fråga. Men vad säger statistiken egentligen? Är elbilar verkligen så farliga som det påstås? Elbilar har snabbt blivit en

Läs också:

Restaurangen stänger: Råtta hittades i misosoppan. News 55

Köpa begagnad elbil: Expertens tips för en lyckad affär. E55

Valutamarknadens sköra fasad oroar Wall Street. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Bäst på bilbelysning och styling

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.

Se mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS
Spela klippet

Blir värderingen högre av notering i USA?

Klarna och andra europeiska bolag väljer att rikta sina blickar mot USA-börsen när det är dags för notering. Men att handlas på den amerikanska börsen är långt ifrån en säker väg till högre värdering. ”Financial Times har gjort en undersökning där man hade sett att av de tolv bolag man hade tittat på så hade hälften […]