Dagens PS

Xiaomi satsar: Siktet inställt på Europa

Ytterligare en biltillverkare från Kina som vill ta sig in på den Europeiska marknaden. Detta trots EUs tullar. (Foto: Xiaomi)
Ytterligare en biltillverkare från Kina som vill ta sig in på den Europeiska marknaden. Detta trots EUs tullar. (Foto: Xiaomi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 aug. 2024Publicerad: 23 aug. 2024

Xiaomi planerar att expandera sin elbilsverksamhet till Europa och siktar på en global lansering av sina modeller inom kort.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Xiaomi går all-in på elbilar och bryr sig inte om att det kostar på.

Målet? Att bli en av världens största biltillverkare, bredvid giganter som Tesla och BYD, inom 15 till 20 år skriver Automotive news.

Finanschefen Alain Lam berättar att Xiaomi just nu fokuserar på att växa, snarare än att tjäna pengar. Deras elbilsverksamhet är bara fem månader gammal och behöver tid för att vända förlusterna.

Tillväxt framför vinst

“Vi satsar mer på att växa än på att tjäna pengar just nu,” säger Lam.

Han förklarar att Xiaomi tänker använda samma prisvärda strategi för sina elbilar som de gjorde med sina smartphones. Det kommer att ta tid, men företaget är berett att investera stort för att nå sina mål.

Trots EU:s tullar tänker Xiamoi satsa på Europa. (Foto: Xiaomi)
Trots EU:s tullar tänker Xiamoi satsa på Europa. (Foto: Xiaomi)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Stora förluster men stora drömmar

Xiaomis grundare, Lei Jun, har lovat att satsa 100 miljarder kronor på att bygga bilar och hoppas på att lyckas lika bra som med smartphones.

ANNONS

Men det kostar.

Bara under andra kvartalet i år förlorade Xiaomi 1,8 miljarder yuan (cirka 2,8 miljarder kronor) på sin elbilsverksamhet och levererade bara 27 307 bilar.

Nya modeller och global expansion

Xiaomi planerar redan nya modeller för att konkurrera med branschjättarna och siktar på att lansera en suv liknande Teslas Model Y redan 2025.

Dessutom utökar de sin kapacitet och har nyligen köpt en ny anläggning i Peking.

Siktar på Europa

Just nu säljer Xiaomi sin SU7-modell bara i Kina, men de har redan visat upp den i Europa och planerar en global lansering. Trots att Europeiska kommissionen funderar på att införa importtullar på kinesiska elbilar, undersöker Xiaomi möjligheterna att ta sig in på den europeiska marknaden.

“Vi tänker globalt, men just nu fokuserar vi på Kina”, säger Lam.

Slutet för fartsyndare: Nu blir det fler fartkameror

Fler fartkameror installeras i år, och Trafikverket har redan köpt in nya, avancerade kameror som snart kommer att tas i bruk. I år tar Trafikverket ett

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Så använder kriminella kryptovalutor
Spela klippet

Så används kryptovalutor av kriminella

Intresset för kryptovalutor har skjutit i höjden i takt med att bitcoin och andra digitala tillgångar når nya rekord. Samtidigt växer oron för att tekniken utnyttjas för olagliga syften, såsom penningtvätt. Advokat Niklas Sinander, expert på området, berättar om utmaningarna och de åtgärder som vidtas för att stävja missbruk. Attraktiv för kriminella – Kryptotillgångar har […]