Xiaomi planerar att expandera sin elbilsverksamhet till Europa och siktar på en global lansering av sina modeller inom kort.
Xiaomi satsar: Siktet inställt på Europa
Mest läst i kategorin
Xiaomi går all-in på elbilar och bryr sig inte om att det kostar på.
Målet? Att bli en av världens största biltillverkare, bredvid giganter som Tesla och BYD, inom 15 till 20 år skriver Automotive news.
Finanschefen Alain Lam berättar att Xiaomi just nu fokuserar på att växa, snarare än att tjäna pengar. Deras elbilsverksamhet är bara fem månader gammal och behöver tid för att vända förlusterna.
Tillväxt framför vinst
“Vi satsar mer på att växa än på att tjäna pengar just nu,” säger Lam.
Han förklarar att Xiaomi tänker använda samma prisvärda strategi för sina elbilar som de gjorde med sina smartphones. Det kommer att ta tid, men företaget är berett att investera stort för att nå sina mål.
Stora förluster men stora drömmar
Xiaomis grundare, Lei Jun, har lovat att satsa 100 miljarder kronor på att bygga bilar och hoppas på att lyckas lika bra som med smartphones.
Men det kostar.
Bara under andra kvartalet i år förlorade Xiaomi 1,8 miljarder yuan (cirka 2,8 miljarder kronor) på sin elbilsverksamhet och levererade bara 27 307 bilar.
Nya modeller och global expansion
Xiaomi planerar redan nya modeller för att konkurrera med branschjättarna och siktar på att lansera en suv liknande Teslas Model Y redan 2025.
Dessutom utökar de sin kapacitet och har nyligen köpt en ny anläggning i Peking.
Siktar på Europa
Just nu säljer Xiaomi sin SU7-modell bara i Kina, men de har redan visat upp den i Europa och planerar en global lansering. Trots att Europeiska kommissionen funderar på att införa importtullar på kinesiska elbilar, undersöker Xiaomi möjligheterna att ta sig in på den europeiska marknaden.
“Vi tänker globalt, men just nu fokuserar vi på Kina”, säger Lam.
Slutet för fartsyndare: Nu blir det fler fartkameror
Fler fartkameror installeras i år, och Trafikverket har redan köpt in nya, avancerade kameror som snart kommer att tas i bruk. I år tar Trafikverket ett
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.