Dagens PS

Xiaomi avslöjar SU7 Ultra med 1548 hästar

Teknikjättens andra bil. Denna gången en sportbil som tydligen ska köra fortast på Nürburgring. (Foto: Xiaomi)
Teknikjättens andra bil. Denna gången en sportbil som tydligen ska köra fortast på Nürburgring. (Foto: Xiaomi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 22 juli 2024Publicerad: 22 juli 2024

Xiaomi Motors har precis lanserat sitt mest ambitiösa projekt hittills – Xiaomi SU7 Ultra-prototyp – och visar därmed sitt intresse för elbilsracing. De lovar att målet är att inom ett decennium bli den snabbaste fyrdörrars elbilen på Nürburgring.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

SU7 Ultra är en högprestandavariant av standardmodellen SU7, men med förändringar som tar den in i superbilsdomänen. Denna prototyp är inte bara en uppgradering, utan en total förnyelse för hastighet och smidighet. Bilen är längre, bredare och lägre än sin föregångare för att förbättra aerodynamik och stabilitet vid höga hastigheter.

Det feta vingen som ska ge bilen tillräckligt mycket downforce. (Foto: Xiaomi)
Det feta vingen som ska ge bilen tillräckligt mycket downforce. (Foto: Xiaomi)

Det är inte bara prestandan som gör SU7 Ultra till en racerbil; den ser också ut som en. Sidovindblad och en överdimensionerad bakvinge är viktiga komponenter som förbättrar bilens aerodynamiska profil, vilket minskar luftmotståndet rätt mycket.

Batteri och bromsar

Under huven finns ett CATL Kirin II högprestandabatteripaket, som ska garanteraa topprestanda utan frekvent laddning. Bromssystemet är utrustat med racingklassade AP Racing-bromsok, bromsbelägg och skivor.

ANNONS

Senaste nytt

Snabbare än blixten

0-100 km/h på 1,97 sekunder. 0-200 km/h på 5,96 sekunder. Denna prototyp har en “all-inclusive full carbon” design, där karosspanelerna är helt tillverkade av kolfibermaterial. Enligt officiella källor är 24 komponenter i bilen gjorda av kolfiber, vilket täcker en yta på 15 kvadratmeter. Den omfattande användningen av lätta material har minskat totalvikten till 1900 kg, vilket är lättare än vissa konventionella bensinbilar av liknande storlek.

Ska bli intressant var denna bilen kommer ta vägen. Kommer det bli en hit? (Foto: Xiaomi)
Ska bli intressant var denna bilen kommer ta vägen. Kommer det bli en hit? (Foto: Xiaomi)
ANNONS

Dessutom har SU7 Ultra-prototypen jobbat med sin down force med en stor bakvinge en diffusor i bak.

Prestanda och framtid

Xiaomi SU7 Ultra prestanda liknar en V8s supermotor vilket ska ge en maximal effekt på 1548 hk. Toppfarten överstiger 350 km/h. Bromssystemet, med sexkolvs smidda ok både fram och bak, ger en bromssträcka på 25 meter från 100 km/h.

I oktober kommer SU7 Ultra att utmana Nürburgrings lista över icke-massproducerade bilar. 2025 är målet att officiellt utmana listan över massproducerade bilar, där den ska tävla mot världens snabbaste produktionsbilar.

Ja, så här stor är den. (Foto: Xiaomi)
Ja, så här stor är den. (Foto: Xiaomi)

Framtidsvision

Lei Jun, hjärnan bakom Xiaomi, framhåller SU7 Ultras överlägsna hästkrafter och avancerade teknologier och är övertygad om att den kommer att dominera. Han tror att Xiaomi kommer att gå in i och innovera bilindustrin tillsammans med ledande varumärken inom högprestanda.

Xiaomi SU7 Ultra-prototypen är mer än en bil; den är en djärv deklaration från Xiaomi Motors. Med sin slående design, banbrytande kraft och avancerade teknologi, förväntas den sätta fart på elbilsracingscenen.

ANNONS

Stora ord.

Sålde 120 000 elbilar – på 36 timmar

Först utmanade man Apple. Nu tar det kinesiska företaget en match mot Tesla – och börjar med en riktig stjärnsmäll. Tesla ser ut att få en ny rival i

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS