Dagens PS

William Durant: Bilvisionären som dog utfattig

William Durant och Louis Chevrolet 1908. (Foto: General Motors)
William Durant och Louis Chevrolet 1908. (Foto: General Motors)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 20 sep. 2024Publicerad: 20 sep. 2024

William Durant, mannen som grundade en av de största biljättarna i historien och räddade Buick från undergång, dog paradoxalt nog utfattig och drev en bowlinghall.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots att han var en visionär som förutsåg allt från motorvägar till snabbmat, slutade hans liv i skuggan av hans egna skapelser.

Drömmen om General Motors

För 116 år sedan grundade William Crapo Durant General Motors med ambitionen att skapa ett jätteföretag som skulle sluka alla mindre biltillverkare som växte fram i Detroit.

Trots att GM så småningom skulle bli en enorm framgång, dog dess grundare utfattig och beroende av vänner för att klara sina skulder.

Bankiren J.P. Morgan beskrev Durant som en “instabil visionär”, medan andra kallade honom “Mannen”.

ANNONS

Senaste nytt

Från vagnar till bilar

Bostonfödde Durant föddes 1861 som barn till förmögna föräldrar med franska rötter. Han hoppade av gymnasiet vid 17 års ålder och anlände till Flint efter att hans far övergav familjen.

Han blev försäljare och sålde cigarrer och virke innan han slog sig ihop med Josiah Dallas Dort för att börja bygga hästkärror i Flint.

Vid 40 års ålder var han miljonär och ägare till USA:s största vagntillverkare. Därefter riktade han sin uppmärksamhet mot en ny typ av vagn – den utan hästar.

ANNONS

När Durant tog över Buick 1904 var biltillverkaren redo att lägga ner verksamheten för gott. Fyra år senare sålde märket mer än Ford och Cadillac tillsammans.

Om Ford blivit GM

J.P. Morgan var den första som föreslog en sammanslagning av biltillverkare. Han bjöd in Durant, Henry Ford, Ransom Olds (grundare av Oldsmobile) och Ben Briscoe från Maxwell-Briscoe för att diskutera bildandet av ett konglomerat.

Det fungerade inte, men Durant var fast besluten att genomföra idén. Han tog ett tåg till Lansing, Michigan, och väckte Ransom för att få honom att gå med på en sammanslagning.

Den 16 september 1908 bildades General Motors med bara de två biltillverkarna. Bara ett år senare var Durant nära att köpa Ford Motor Company för 8 miljoner dollar.

Om banken hade varit med på det, skulle Ford ha varit en del av GM.

Expansion och motgångar

Lite drygt ett år efter grundandet av GM lade Durant till ytterligare 22 företag till General Motors. Inte alla lyckades, men de som gjorde det finns till stor del kvar än idag: Cadillac, AC Spark Plug, Delco Oakland (Pontiac), Oldsmobile, McLaughlin (GM Canada) och GMC.

Bankerna tog över GM 1910 när försäljningen minskade på grund av en billig liten bil som kallades Ford Model T.

ANNONS

Utan jobb (men fortfarande multimiljonär) grundade Durant Chevrolet tillsammans med Buick-racerföraren Louis Chevrolet 1911. Det var inte förrän 1916 som Durant återfick kontrollen över GM. Han införlivade sedan Chevrolet i GM-familjen.

Durants uppgång och fall

År 1920 tog efterkrigsboomen slut, aktierna förlorade 25 procent av sitt värde och 100 000 företag gick i konkurs. Durant började i hemlighet köpa aktier på marginalen. Han kände sig personligt ansvarig för de tusentals aktieägare som hade anförtrott honom sina pengar.

Sex månader senare var hans 90 miljoner dollar borta.

Han räddades igen, men med villkoret att han skulle avgå helt från GM. För andra gången hade han förlorat kontrollen över det företag han hade grundat. Durant var 59 år gammal och arbetslös.

Durant försökte kortvarigt starta ett annat bilföretag – Durant Motors – men det upplöstes 1933. Han själv gick i konkurs 1937.

Han lät sig dock inte avskräckas och startade en bowlinghall som hette North Flint Recreation Center 1940 i skuggan av Buick City, en enorm GM-fabrik som spottade ut Buicks på stadens norra sida.

Bowling utan öl

Alla sa att det inte gick att göra, eftersom den gamla lastbilsdepå han valde för platsen var dåligt lämpad för att byggas om, för att inte tala om att den låg mittemot en kyrka (vilket skulle göra drickande och bowling olämpligt på den tiden).

ANNONS

Durant sa:

“Det här blir bowling utan öl och det kommer att bli gjort.”

Han trodde att bowling var en familjevänlig aktivitet, inte bara för män. Vid denna bowlinghall byggde Durant Horseshoe Inn, en av de första “snabbmatsrestaurangerna” med drive-in i landet.

William C. Durant ligger i detta vackra mausoleum i Woodlawn Cemetery, Bronx, NY. (Foto: Wikimedia commons)
William C. Durant ligger i detta vackra mausoleum i Woodlawn Cemetery, Bronx, NY. (Foto: Wikimedia commons)

Även om han hade en plan på att bygga en landsomfattande kedja, satte en stroke 1942 stopp för dessa drömmar. Ändå är bowling fortfarande en stark tradition i Michigan, som än idag har fler bowlinghallar än någon annan stat. Det Ford gjorde för squaredans, gjorde Durant för bowling.

En man med många sidor

William Durant var en komplex person, en visionär entreprenör som skapade ett av världens största företag men som också upplevde stora ekonomiska motgångar. Hans liv är en påminnelse om att även de mest framgångsrika människor kan möta svårigheter och att det är viktigt att anpassa sig till förändrade omständigheter.

Trots sina motgångar lämnade Durant ett bestående arv efter sig, inte bara genom General Motors utan också genom sin passion för bowling, en sport som han hjälpte till att popularisera i USA.

Källor: Wikipedia

ANNONS

Ferrari: Historien om Dino – en familjetragedi

Historien om Ferrari del 3:Är du något bevandrad i Ferraris historia, känner du till modellen Dino. Men bakom namnet Dino döljer sig en familjetragedi.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS