Biltillverkare har länge försökt ersätta fysiska knappar med pekskärmar och kapacitiva sensorer. Nu verkar detta byte ha fått allvarliga konsekvenser för Volkswagen.
VW:s touchknappar orsakar olyckor


Mest läst i kategorin

Ägare skyller nämligen bristen på knappar för en rad olyckor.
Känt sedan länge
Förare av Volkswagens eldrivna SUV ID 4 har klagat på bilens interna kontroller. Enligt Ars Technica har flera olyckor inträffat på grund av de kapacitiva kontrollerna på bilens ratt. Dessa kontroller är för lätta att slå till av misstag, vilket kan aktivera oönskade funktioner.
Ägarna har särskilt klagat på farthållarknapparna. De kan återaktivera systemet när förarna inte behöver det. Detta kan orsaka att bilarna accelererar och kraschar.
“Vänstra sidan av ratten styr det adaptiva farthållarsystemet. Om man av misstag nuddar “återuppta”-knappen kan farthållaren aktiveras igen till den senaste inställda hastigheten. Detta får bilen att accelerera när föraren inte vill det. Flera ägare, inklusive en som kontaktade oss, misstänker att detta är orsaken till många olyckor med VW ID 4″, konstaterar Ars Technica.


Mest i låga hastigheter
Många olyckor inträffade när förarna parkerade, så de flesta skedde vid låga hastigheter. Men tre av de 13 olycksrapporter som Ars granskade från National Highway Traffic Safety Administration involverade skador på passagerare. I minst ett fall registrerade bilens svarta låda ingen olycka och krockkuddarna utlöstes inte. Detta berodde troligen på de lägre hastigheterna. ID.4:an drabbades av skador på batteripaketet för flera tusen dollar.
Volkswagen är medvetna
Volkswagen erkände för Ars Technica att de känner till ett litet antal klagomål om de kapacitiva kontrollerna. Lyckligtvis kan dessa kontroller vara på väg ut. År 2022 lovade VW-chefer att återgå till taktila kontroller på nyare modeller, rapporterar Road & Track.
Som motojournalist reagerade jag redan när första Volkswagen kom med de där nya “knapparna”. Det är sannerligen varumärkets sämsta påhitt. Nu håller vi tummarna för att det de lovar kommer ske. Fram för fler fysiska knappar igen.

Nya heta Golfar ute
Volkswagen har uppdaterat sina sportigaste och mest kraftfulla Golf-versioner. Nu kan du beställa Golf GTI Clubsport och två fyrhjulsdrivna modeller, Golf

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.