Rivian-grundaren berättar för investerare varför Volkswagen behöver honom lika mycket som han behöver kapitaltillskottet. Volkswagen har nämligen totalt tappat kontrollen över mjukvaran i bilarna. Volkswagen får därför tillgång till Rivians utvecklare i denna uppgörelse.
VW:s dolda motiv i Rivian-affären
Mest läst i kategorin
Volkswagens investering på 5 miljarder dollar i Rivian är en livlina för den kämpande biltillverkaren – men kanske inte av den anledningen du tror.
Fortune berättar mer.
Kapitaltillskottet fyller ett hål i Rivians budget och ger förtroende för grundaren R.J. Scaringe. Detta är viktigt när andra elbilsstartups som Fisker går i konkurs. Men Volkswagen hjälper inte en konkurrent av ren välvilja.
Volkswagen är desperat. Efter år av försök och miljarder dollar har de inte kunnat minska Teslas försprång inom fordonsmjukvara.
Pengar mot teknik från Rivian
I utbyte mot pengarna får Volkswagen tillgång till Rivians “single stack”-mjukvaruarkitektur. Denna teknik kan förändra varje del av fordonet, precis som Teslas.
“Vi insåg hur svårt det är för etablerade biltillverkare att utveckla egen fullstack-mjukvara”, sa Scaringe till investerare.
Branschens mjukvaruutveckling har pågått i flera decennier. Olika elektroniska komponenter för bränsleinsprutning och karosskontroll har dykt upp över tid, var och en med egen mjukvara. Detta har lett till ett trassligt nät av delar som har svårt att fungera som en helhet.
“Utmaningen är att om du byggt ett beroende av leverantörer för att tillverka alla dessa ECU:s, är det svårt att bryta det”, sa Scaringe.
Många buggar blir det
En typisk Volkswagen-bil innehåller 50 till 70 elektroniska styrenheter (ECU:s) från cirka 200 olika företag. Årliga integrationskostnader kan uppgå till flera hundra miljoner euro, eftersom runt 10 000 buggar måste åtgärdas innan en ny modell går i produktion.
Rivians arkitektur skulle minska antalet ECU:s till bara några få, vilket minskar mängden kablar och minskar komplexiteten och kostnaderna dramatiskt.
“Jag tror detta är en av de svåraste sakerna för etablerade tillverkare att göra på grund av hur elektronik- och mjukvaruutvecklingen har utvecklats inom fordonsindustrin”, sa Scaringe.
Volkswagens långvariga huvudvärk med mjukvara
Flera elbilar som Nissan Leaf och BMW i3 kom ut ungefär samtidigt som Tesla lanserade Model S 2012. Då var Elon Musks superkraft att göra tekniken eftertraktad.
Musk revolutionerade branschen genom att vara först med att använda operativsystem från smartphones i fordon. Detta gjorde det möjligt för Tesla att skicka nya funktioner och uppdateringar trådlöst, långt efter att bilen köpts.
Traditionella biltillverkare fokuserade på att bygga och distribuera sina produkter i stort – när en bil lämnade fabriken, var relationen med slutanvändaren överlåten till återförsäljaren.
2015 insåg tyska ingenjörer att de låg år efter Tesla i att lägga till nya funktioner trådlöst via molnet, och att mjukvara allt mer skulle definiera fordon framöver.
Kommer VW säga upp personal?
Volkswagen avslöjade sin plan att utveckla ett eget operativsystem sent 2017. Två år senare tilldelades uppgiften en ny enhet kallad Car Software Organization, senare omdöpt till Cariad.
Trots termen “software-designed vehicles” (SDV:s), visade sig försöken att fånga tekniksektorns kodningsexpertis vara haltande. Cariad förlorade 4,5 miljarder euro de senaste två åren och orsakade produktlanseringsförseningar inom VW-koncernen.
Joint venture
Förutom att investera upp till 3 miljarder dollar i Rivian-aktier, satsar Volkswagen 2 miljarder dollar för att bilda ett joint venture med Rivian för att utveckla teknik för SDV:s.
Båda biltillverkarna kommer att använda joint venture-teknologin senare under decenniet, men Volkswagens uttalande hänvisar specifikt till tillgången till Rivians nuvarande mjukvaruplattform på kort sikt.
Vad detta innebär för Cariad var inte omedelbart klart.
Enligt sin webbplats arbetar Cariads 6 500 anställda med att “omvandla bilar till mjukvarudefinierade fordon.”
Nu verkar deras jobb tas över av joint venture med Rivian.
I ett uttalande till Fortune hävdade företaget att Rivian-avtalet skulle komplettera Cariad, men UBS-analytiker är inte lika säkra.
Schweiziska banken säger sitt
“Den logiska konsekvensen av partnerskapet verkar vara att VW:s egen mjukvaruenhet Cariad behöver rättas till för att undvika dubbelutgifter,” skrev analytiker på den schweiziska banken.
Fem år efter att Volkswagen började skissera sin mjukvaruväg och miljarder dollar senare, verkar Cariad ha varit ett bottenlöst hål.
Läs mer:
Volkswagen räddar Rivian med livlina. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.