Dagens PS

VW-chefer får betala priset för krisen

Oliver Blume tror på framtiden men först ska vi dra åt skruvarna lite hårdare. (Foto: Ronny Hartmann/TT)
Oliver Blume tror på framtiden men först ska vi dra åt skruvarna lite hårdare. (Foto: Ronny Hartmann/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 27 dec. 2024Publicerad: 27 dec. 2024

Krisen i Volkswagen ser inte ut att bli bättre. Nu får cheferna inom bolaget mattan bortdragen under fötterna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tyska biljätten Volkswagen skrider till verket med ett dramatiskt sparpaket. Förutom tidigare annonserade nedskärningar av tusentals jobb, kommer nu även cheferna att få känna av stålbadet.

I kölvattnet av Volkswagens stora omstruktureringsplaner har företaget och fackförbundet IG Metall nått en överenskommelse som innebär en minskning av bonusar för över 4 000 chefer. Detta utöver de redan aviserade nedskärningarna av över 35 000 jobb i Tyskland fram till 2030.

ANNONS

Läs även: Kris: Volkswagen allt mer desperata. Dagens PS

Mattan rycks undan

Enligt tyska källor kommer cheferna att gå miste om bonusar motsvarande 10 procent av sin inkomst under 2025 och 2026. Därefter trappas minskningarna ned gradvis till 8 procent, 6 procent och 5 procent under de följande tre åren. Förhoppningen är att VW år 2030 ska ha återfått finansiell stabilitet och kunna undvika ytterligare lönesänkningar.

“Ledningen och styrelsen måste vara en del av lösningen, vilket arbetstagarsidan har begärt från början”, säger en representant för IG Metall till den tyska tv-kanalen NTV.

Läs även: Kris i biljätten: Porsche kan dumpa Volkswagen. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Omorganisation av tysk produktion

Utöver lönesänkningarna kommer Volkswagen även att minska produktionskapaciteten i Tyskland med 734 000 enheter. Flera fabriker kommer att få se förändringar i sin produktion.

ANNONS

Wolfsburg-fabriken kommer att fokusera på produktion av elbilarna ID.3 och Cupra Born, medan tillverkningen av Golf och Golf Estate flyttas till Mexiko 2027.

Emden-fabriken fortsätter att bygga ID.4 och ID.7, medan Osnabrück-fabriken slutar tillverka T-Roc Cabriolet i mitten av 2027. VW har dock förbundit sig att hålla denna fabrik öppen och utreder för närvarande alternativa produktionsmöjligheter.

Även produktionen vid Dresden-anläggningen upphör nästa år, men kommer att behållas och potentiellt användas inom ramen för ett “tredjepartsschema”.

Läs även: Fast i verkstaden i över ett halvår – Ingen kan laga bilen. Dagens PS

Blume tror på framtiden

Volkswagens vd Oliver Blume betonar vikten av de omfattande förändringarna för företagets långsiktiga konkurrenskraft.

“Med det överenskomna åtgärdspaketet har företaget stakat ut en avgörande kurs för sin framtid när det gäller kostnader, kapacitet och strukturer. Vi är nu tillbaka i en position där vi framgångsrikt kan forma vårt eget öde”, säger Blume.

Chockbesked: Elbilsjätten stoppas – arbetare i misär

Myndigheterna har stoppat ett stort byggprojekt i Brasilien efter allvarliga anklagelser. Elbilstillverkaren dras in i en skandal. Brasilianska

Läs också:
De ekonomiska beslut vi ångrar mest. News 55
Historiskt höga kakaopriser – “dubbel chokladsmäll” väntar. Realtid

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS