Att vara nybilsköpare i Ryssland är ingen enkel match. I augusti rasade nybilsförsäljningen med 62,4 procent jämfört med samma period förra året rapporterar Dagens industri.
Volvos ägare kvar i Ryssland
Mest läst i kategorin
Vi har tidigare skrivit om hur sanktionerna satt käppar i hjulen för den ryska bilindustrin.
Det har resulterat i bilmodeller i form av Lada Niva Classic som byggs uteslutande med komponenter som går att få tag på i Ryssland.
Resultatet är att bilarna saknar exempelvis airbag vilket känns bestämt otryggt.
41 000 sålda bilar
Att nybilsförsäljningen har försämrats är ingen överraskning – vi rapporterade förra månaden om hur juli-månad bjöd på en reducerad nybilsförsäljning på hela 74,9 procent.
Med andra ord är augustis siffror snudd på gröna i jämförelse.
Krävs ingen rymdforskare
Anledningen är egentligen ganska enkel – sanktionerna har dels inneburit att flertalet, särskilt västerländska, biltillverkare har dragit sig ur den ryska marknaden, dels att det råder en total brist på alla tänkbara komponenter en bil behöver.
Resultatet är modeller som den ovannämnda Ladan.
Det går alltså år 2022 att köpa en bil utan airbag, åtminstone om man shoppar loss på den ryska marknaden.
Senaste nytt
Kineserna dominerar marknaden
Eftersom västerländska aktörer har dragit sig ur har det varit fritt fram för dels inhemska – som exempelvis AvtoVAZ och även kinesiska biltillverkare att ge sig in på den ryska marknaden.
Resultatet är att AvtoVaz har ökat sin marknadsandel från 17,5 till 43,4 procent på bara ett år.
Märken som kinesiska Great Wall med märket Haval och Geely – som äger Polestar och Volvo – har även ökat sin närvaro, trots en reducerad försäljning.
Volvos ägare finns kvar
Med andra ord kan man alltså välja mellan antingen ryska och kinesiska bilar på den ryska marknaden.
I Sverige saluförs inga ryska märken officiellt medan flertalet kinesiska märken finns att tillgå.
Att Volvos ägare fortfarande säljer bilar i Ryssland är under all kritik. Det bör dock förtydligas att Volvo har dragit sig ur den ryska marknaden.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.