I Kalifornien finns Singer, som förvandlar Porsche 964:or till de ultimata, luftkylda 911:orna. I Göteborg finns Cyan Racing, som fulländar gamla Volvo P1800. Det första kundexemplaret av P1800 Cyan ska nu levereras…i Kalifornien.
Här är första Volvon för 7 miljoner
Mest läst i kategorin
Huruvida köparen är från Kalifornien eller inte är oklart. Motor Trend rapporterar bara att leveransen ska äga rum under The Quail, a Motorsports Gathering, som äger rum på fredag som en del av Monterey Car Week.
Där kommer Volvo P1800 Cyan att vara i gott sällskap av alla möjliga exempel på fordonsmässig fulländning, och givetvis också några av redaktionskollegorna.
Vad är Volvo P1800 Cyan för något?
Den som har läst så här långt utan att veta vad sjutton en Volvo P1800 Cyan är för något, ska nu få en förklaring. Också förstås ett tack för sitt tålamod!
P1800 Cyan är på sätt och vis vad som kallas en restomod, det vill säga en gammal bil som utrustats med modern teknik för ökad prestanda och användbarhet. Egentligen är dock ansatsen mer ambitiös än så.
Den primära anledningen till att man börjat med en gammal Volvo P1800 är att man vill slippa alla krav, på framför allt krocksäkerhet, som i dag hindrar bilindustrin från att bygga lätta, avskalade sportbilar.
Av originalbilen finns faktiskt inte mycket kvar. Hela karossen är till exempel gjord i kolfiber och motorn är en modern racingpjäs. Här kan man ta del av en mer ingående beskrivning av de tekniska aspekterna.
Jämfört med Volvo P1800 Cyan-prototypen, som ett antal lyckligt lottade medier fick nöjet att provköra för ett par år sedan, är den första kundbilen enligt önskemål anpassad för en mer avslappnande körupplevelse.
På Cyans hemsida kan man fantisera om hur man själv hade specat sin sjumiljoners-Volvo. Alltifrån karossfärg till utväxling går att anpassa.
Prestanda för Grand Touring
Köparen av det här första exemplaret har alltså velat ha en bil som är lite mindre Cyan Racing och lite mer Cyan Touring. Därför har effekten sänkts från 420 till 350 hästkrafter, medan bottenvridet har skruvats upp.
Det gör bilen mer användbar till vardags, eftersom man inte måste växla lika mycket för att få den kraft man behöver i olika lägen.
Man har också mjukat upp fjädringen, gjort styrningen lättare, och öppnat upp differentialen för mer rogivande körning.
Klassisk färgkombination och väl valda material
Den mest iögonfallande skillnaden från prototypen är förstås färgen. Medan prototypen var lackad i den ljusblå kulören Swedish Racing Green, har denna P1800 Cyan klätts i den mer traditionellt sportbilsförknippade färgen röd.
Fälgarna och bromsoken går i brons, vilket lirar väl med den röda karossen och för tankarna till gamla superbilar med magnesiumfälgar från Campagnolo.
Exteriörens röda färg återkommer också på sina ställen inuti bilen, där man utöver den svarta instrumentpanelen och det svarta golvet annars omges av ljusbrunt skinn och ulltyg.
Man kan sannolikt inte hitta en enda detalj i Volvo P1800 Cyan vars kvalitet inte känns fullkomligt utsökt.
Cyan anser nämligen att de materialval som präglar en bils interiör hör till de faktorer som bidrar allra mest till körupplevelsen. Det här kommer alltså från människor som till vardags bygger bilar för banracing.
Tänk om andra biltillverkare skulle resonera likadant.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.