Dagens PS

Volvo XC90: Fick bara ett ansiktslyft

Grillen på nya XC90 är otroligt vacker. Har aldrig älskat en grill så mycket som denna. Snyggt Volvo. (Foto: Volvo)
Grillen på nya XC90 är otroligt vacker. Har aldrig älskat en grill så mycket som denna. Snyggt Volvo. (Foto: Volvo)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 05 sep. 2024Publicerad: 05 sep. 2024

Volvo XC90 uppdateras med ny design och teknik, men drivlinan förblir oförändrad. Är förändringarna tillräckliga för att hålla den relevant?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volvo har valt att ge sin XC90 en ny uppdatering, med en del förändringar både invändigt och utvändigt. Med tanke på att XC90 varit en av Volvos mest populära modeller, är det logiskt att man försöker hålla den relevant på marknaden.

Men frågan är om det är tillräckligt för att hålla jämna steg med konkurrenterna. Särskilt med Volvos nya elbilar i bakhuvudet.

Klassisk och modern. Lite lät upplyft bara. (Foto: Volvo)
Klassisk och modern. Lite lät upplyft bara. (Foto: Volvo)

Små förändringar på utsidan

Exteriört märks en bredare front, vilket ger bilen ett tydligare släktskap med Volvos elbilsmodeller, som EX90.

Volvo har också valt att lägga till nya material invändigt.

Vad sägs om konstläder och ylletyg? Tja, det kan ge bilen ett mer modernare och miljövänligt uttryck. Samtidigt är det inte några stora revolutionerande grepp. Det är ett facelift, inget mer.

Inombords ser den ut så här. (Foto: Volvo)
Inombords ser den ut så här. (Foto: Volvo)
ANNONS

Inuti möts man av en större skärm på 11,2 tum och Googles infotainmentsystem. Det här systemet fungerar bra i andra Volvo-modeller.

Att man fortfarande satsar så tungt på ett Google-baserat system kan ses som en begränsning för de kunder som inte gillar att vara bundna till specifika tjänster.

Volvo har dock valt att fokusera på enkelhet, och för de flesta fungerar systemet smidigt.

Snygg bild. (Foto: Volvo)
Snygg bild. (Foto: Volvo)
ANNONS

Senaste nytt

Hybriddrivlina utan större överraskningar

Under huven är det däremot mindre som har förändrats. Den kraftfulla T8-laddhybriden finns kvar med 455 hästkrafter och en elektrisk räckvidd på upp till 70 kilometer, vilket förvisso möjliggör vissa resor utan att använda bensin.

Men det är långt ifrån någon banbrytande utveckling i en tid när flera konkurrenter kommer med längre räckvidd och snabbare laddning. AC-laddningen på 3,2 kW känns särskilt långsam jämfört med nyare elbilar på marknaden.

För de som inte vill ha en laddhybrid finns mildhybriden B5, som levererar 250 hästkrafter. Drivlinan är i princip oförändrad och ger samma prestanda som tidigare, vilket i sig inte är dåligt, men det finns inte mycket som sticker ut här heller.

ANNONS
Luftigt och glastak är alltid ett vinnande koncept. (Foto: Volvo)
Luftigt och glastak är alltid ett vinnande koncept. (Foto: Volvo)

Komfort och säkerhet – stabila men inte banbrytande

När det gäller komfort och säkerhet har Volvo gjort några små uppdateringar. Laminerade rutor och extra isolering minskar buller i kupén, vilket är en förbättring.

Stötdämparna har justerats något, och luftfjädringen som finns som tillval kan vara användbar för de som kör i varierande terräng.

Säkerhetssystemen är fortsatt på en hög nivå, med funktioner som hjälper föraren att undvika kollisioner och att hålla bilen på rätt spår.

Men även här känns det som Volvo bygger vidare på redan etablerade funktioner snarare än att komma med något nytt och innovativt.

Slutsats – en försiktig uppdatering

Volvos uppdatering av XC90 känns som ett steg framåt, men inte ett jättesprång. Designen och tekniken är moderniserad för att hålla bilen konkurrenskraftig, men förändringarna är mestadels kosmetiska.

ANNONS

För de som redan uppskattar XC90 kommer de nya funktionerna troligen att vara välkomna, men för de som letar efter något mer revolutionerande, särskilt i elbilstrenden, kan XC90 kännas något föråldrad.


Fakta om nya Volvo XC90

  • Drivlinor: T8-laddhybrid (455 hk), B5-mildhybrid (250 hk)
  • Elektrisk räckvidd: Cirka 70 km
  • Bränsleförbrukning: 8,6 l/100 km (T8) och 8,5 l/100 km (B5)
  • Acceleration: 0–100 km/h på 5,4 sekunder (T8), 7,7 sekunder (B5)
  • Skärm: 11,2 tum med Google-infotainmentsystem
  • Produktion: Startar 2024, beställningar öppna nu

Ford trycker in reklam – direkt på bilens skärm

Ford tar ett nytt kliv mot framtidens bilupplevelse. Ett nytt patentsystem ska göra dina resor lite mer distraherande än vanligt. Vi har ju diskuterat det

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS