Volvo XC90 uppdateras med ny design och teknik, men drivlinan förblir oförändrad. Är förändringarna tillräckliga för att hålla den relevant?
Volvo XC90: Fick bara ett ansiktslyft
Mest läst i kategorin
Volvo har valt att ge sin XC90 en ny uppdatering, med en del förändringar både invändigt och utvändigt. Med tanke på att XC90 varit en av Volvos mest populära modeller, är det logiskt att man försöker hålla den relevant på marknaden.
Men frågan är om det är tillräckligt för att hålla jämna steg med konkurrenterna. Särskilt med Volvos nya elbilar i bakhuvudet.
Små förändringar på utsidan
Exteriört märks en bredare front, vilket ger bilen ett tydligare släktskap med Volvos elbilsmodeller, som EX90.
Volvo har också valt att lägga till nya material invändigt.
Vad sägs om konstläder och ylletyg? Tja, det kan ge bilen ett mer modernare och miljövänligt uttryck. Samtidigt är det inte några stora revolutionerande grepp. Det är ett facelift, inget mer.
Inuti möts man av en större skärm på 11,2 tum och Googles infotainmentsystem. Det här systemet fungerar bra i andra Volvo-modeller.
Att man fortfarande satsar så tungt på ett Google-baserat system kan ses som en begränsning för de kunder som inte gillar att vara bundna till specifika tjänster.
Volvo har dock valt att fokusera på enkelhet, och för de flesta fungerar systemet smidigt.
Senaste nytt
Hybriddrivlina utan större överraskningar
Under huven är det däremot mindre som har förändrats. Den kraftfulla T8-laddhybriden finns kvar med 455 hästkrafter och en elektrisk räckvidd på upp till 70 kilometer, vilket förvisso möjliggör vissa resor utan att använda bensin.
Men det är långt ifrån någon banbrytande utveckling i en tid när flera konkurrenter kommer med längre räckvidd och snabbare laddning. AC-laddningen på 3,2 kW känns särskilt långsam jämfört med nyare elbilar på marknaden.
För de som inte vill ha en laddhybrid finns mildhybriden B5, som levererar 250 hästkrafter. Drivlinan är i princip oförändrad och ger samma prestanda som tidigare, vilket i sig inte är dåligt, men det finns inte mycket som sticker ut här heller.
Komfort och säkerhet – stabila men inte banbrytande
När det gäller komfort och säkerhet har Volvo gjort några små uppdateringar. Laminerade rutor och extra isolering minskar buller i kupén, vilket är en förbättring.
Stötdämparna har justerats något, och luftfjädringen som finns som tillval kan vara användbar för de som kör i varierande terräng.
Säkerhetssystemen är fortsatt på en hög nivå, med funktioner som hjälper föraren att undvika kollisioner och att hålla bilen på rätt spår.
Men även här känns det som Volvo bygger vidare på redan etablerade funktioner snarare än att komma med något nytt och innovativt.
Slutsats – en försiktig uppdatering
Volvos uppdatering av XC90 känns som ett steg framåt, men inte ett jättesprång. Designen och tekniken är moderniserad för att hålla bilen konkurrenskraftig, men förändringarna är mestadels kosmetiska.
För de som redan uppskattar XC90 kommer de nya funktionerna troligen att vara välkomna, men för de som letar efter något mer revolutionerande, särskilt i elbilstrenden, kan XC90 kännas något föråldrad.
Fakta om nya Volvo XC90
- Drivlinor: T8-laddhybrid (455 hk), B5-mildhybrid (250 hk)
- Elektrisk räckvidd: Cirka 70 km
- Bränsleförbrukning: 8,6 l/100 km (T8) och 8,5 l/100 km (B5)
- Acceleration: 0–100 km/h på 5,4 sekunder (T8), 7,7 sekunder (B5)
- Skärm: 11,2 tum med Google-infotainmentsystem
- Produktion: Startar 2024, beställningar öppna nu
Ford trycker in reklam – direkt på bilens skärm
Ford tar ett nytt kliv mot framtidens bilupplevelse. Ett nytt patentsystem ska göra dina resor lite mer distraherande än vanligt. Vi har ju diskuterat det
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.