En svensk världskändis och designikon firar 60 år – Volvo P1800 började tillverkas 1961.
Den banbrytande bilen ritades i hemlighet i New York av båtdesignern Pelle Pettersson.
– Jag hade med lite influenser från både Amerika och Italien, kan man säga. Men att en liten skitpojke från Göteborg skulle ha gjort den här i konkurrens med de berömda italienska firmorna, det passade inte riktigt med imagen för bilen, berättar Pelle Pettersson för Volvo Edit.
Volvo P1800 – ikonens designer hemlig i 40 år
Mest läst i kategorin
Volvo hade redan gjort ett försök med en sportbil på 1950-talet, men det blev flopp med plastbilen P1900 som bara tillverkades i 67 exemplar. Nu gällde det att göra det rätt och grundligt, för någon tredje chans skulle knappast komma.
Projektledare för Volvo P1800 blev Helmer Pettersson, mannen bakom succébilen PV444. Italienska Frua valdes ut för att designa den nya sportbilen. Den första prototypen visades upp i Göteborg 1957.
Men vad nästan ingen visste var att bilen var ritad av en svensk med nära kopplingar till projektet. Flera olika designers hade anonymt lämnat sina ritningar till Frua. Det vinnande förslaget var i hemlighet ritat av Pelle Pettersson, son till Helmer, som vid den tiden studerade i New York. Att Pelle Pettersson var designern bakom Volvo P1800 hemlighölls av Volvo i nästan 40 år.
– Pappa var full i fasen på många sätt. Man kan väl säga att han myglade, haha. Han skrev mycket ingående till mig vad som var på gång. Han tyckte att jag skulle formge en sportbil… Man kan säga att jag tjuvstartade. Jag fick fram några bra illustrationer. Det var aldrig någon stor sak för mig att inte nämnas som den som hade ritat bilen. Jag visste ju hur det låg till. Jag blev stolt när jag fick erkännandet, berättar Pelle Pettersson för Volvo Edit.
Ritade Maxi 77 och Nimbus 29 Nova
Pelle Petterson har sedermera blivit känd som seglare i toppklass och konstruktör av segelbåtar som Maxi 68, 77, Fenix och motorbåtar som Alfa 24, Exotic och Nimbus 29 Nova. Totalt har över 85 000 båtar tillverkats efter Pelles ritningar. Pelle Petterssons ikoniska bildesign, Volvo P1800, kom i produktion 1961 och kom att bli en av Volvos största imagehöjare någonsin, med en design som fortfarande influerar märket.
Volvos sportbil är en graciös uppenbarelse med en karaktäristisk linje längs sidan som går upp som en våg. Enligt Pelle Pettersson markerar den smidighet och framåtrörelse. Resultatet är en elegant och sportig liten kupé som bara blir vackrare med åren.
När det gäller mekaniken så lånade bilen det mesta från Amazon. Det innebar att bilen hade den nyutvecklade B18-motorn i sportversion på 100 hk när den lanserades 1961.
Volvo växte väldigt snabbt i början av 1960-talet och hade ingen ledig kapacitet att tillverka bilarna. Efter många turer blev det två brittiska företag som skulle hjälpa till: Pressed Steel skulle pressa karosserna och Jensen Motors lackera och sätta samman bilarna. Dessvärre höll de första bilarna 6000 bilarna från Storbritannien ingen hög kvalitet och Volvo fick flytta hem sammansättningen 1963.
De flesta bilmodeller får uppdateringar under sin livstid, men Volvo P1800 var så lyckad att endast små detaljer som grill, lister, hjul och färger skiljer mellan de olika årsmodellerna. I slutet av modellens livstid fick den skivbromsar runt om, starkare motorer och elektronisk bränsleinsprutning.
1971 presenterades en helt ny karossvariant, 1800 ES. En halvkombi med utdraget tak och en kombibakdel med glaslucka. ES var ritad i Göteborg och väckte stor uppmärksamhet samtidigt som den delade publiken i två läger. I folkmun i Göteborg döptes den till ”feskbilen”.
Ute i världen blev Volvo P1800 en riktig kändis tack vare Roger Moore som körde P1800 i huvudrollen som Simon Templar i brittiska tv-serien “Helgonet”. Efter att ha fått nobben av Jaguar ställde Volvo beredvilligt upp och ordnade en hjältebil.
Vår svenske kung Carl XVI Gustaf ville inte vara sämre och skaffade sig en P1800 som första bil när dåvarande kronprinsen tog körkort 1966. Under flera år framåt körde kungen P1800 innan han bytte till en P1800 ES och senare en Porsche 911 Targa. Även prinsessan Birgitta och kungen av Jordanien rattade P1800.
Faktum är att ingen annan bil i världen rullat längre än Volvo P1800. Amerikanen Irv Gordon hann köra sin P1800 515000 mil innan han avled häromåret. Han behövde faktiskt byta B18-motorn en gång, efter 400 000 mil.
Vad många inte vet är att Volvo P1800 också finns som en mycket bildskön cabriolet. Bilarna tillverkades av Volvoåterförsäljaren Volvoville på Long Island i New York. Efter att ha gjort ett 30-tal bilar mellan 1964 och 1969 tvingade Volvo företaget att upphöra med kapningen.
Volvo P1800 återföddes på nytt förra året. Bara takpelarna, handbromsen, vindrutetorkarna och gångjärnen på motorhuven är gemensamma med originalbilen. Den moderna tolkningen av Volvo P1800 görs i kolfiber av Cyan Racing. B18 och B20 är utbytta mot en tvåliters VEA-motor med turbo som ger 420 hk. Prislappen är fem miljoner kronor – plus en gammal P1800.
FAKTA VOLVO P1800
Modeller: P1800 (1800 S, 1800 E, 1800 ES)
Tillverkning: 39 414 exemplar varav 5 078 var1800 ES
Kaross: Coupe 2-sitsig, 2 + 2 (ES)
Motor: Rak 4-cylindrig toppventilmotor på 1 778 cc (84,14 x 80 mm) och 100 hk vid 5 500 v/min. 1968 ökades effekten till 108 hk vid 5 800 v/min. 1968 kom också en 2,0-litersversion (1 986 cc, 88,9 x 80 mm) som 1969 fick bränsleinsprutning och 120 hk.
Kraftöverföring: 4-växlad manuell, 4-växlad manuell med överväxel eller 3-växlad automatlåda, samtliga med golvspak.
Bromsar: Hydrauliska, skivor fram och trummor bak, senare modeller hade skivor runtom.
Mått: Totallängd 435 cm (ES 438,5), hjulbas 245 cm
Källa: Volvo Cars
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.