Dagens PS

Volvo och Ikea i protest: Låt elbilskravet vara

Både Volvo och Ikea sällar sig till kören som vill ha kar förbudet mot fossilbränsle. (Foto: Anders Wiklund/TT samt Magnus Lejhall/TT)
Både Volvo och Ikea sällar sig till kören som vill ha kar förbudet mot fossilbränsle. (Foto: Anders Wiklund/TT samt Magnus Lejhall/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 01 okt. 2024Publicerad: 01 okt. 2024

Volvo och Ikea går samman med 49 andra företag i ett upprop till EU: Håll fast vid förbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Volvo går i bräschen. Tillsammans med 49 andra företag har de skickat ett tydligt budskap till EU: Håll fast vid förbudet mot nya bensin- och dieselbilar från 2035, skriver Bloomberg.

Företagen menar att bilindustrin behöver tydliga regler för att våga satsa på elbilar, och hjälpa EU att nå sina klimatmål. Så inga mer tveksamheter, nu kör vi mot en grönare framtid.

Nyckeln till en grönare framtid

“Elektrifieringen är det enskilt viktigaste steget vår industri kan ta för att minska sitt koldioxidavtryck”, säger Jim Rowan, Volvos vd.

Han betonar att målet för 2035 är avgörande för att samordna alla aktörer i den här omställningen och säkra Europas konkurrenskraft.

Bland de företag som kräver att EU håller fast vid sin plan finns förvisso biltillverkare som Rivian, men även andra aktörer såsom Uber, Ikea och energibolaget Iberdrola SA.

ANNONS

Senaste nytt

Utmaningar för bilindustrin

EU:s hårda utsläppskrav för bilar har fått kritik på senare tid.

Elbilar säljer dåligt, och biltillverkarna är oroliga. Volkswagen kanske måste stänga fabriker. Branschen varnar för enorma böter om de inte når klimatmålen år 2025.

ANNONS

Även Volvo har nyligen reviderat sitt mål att enbart sälja elbilar vid slutet av detta decennium på grund av den minskade efterfrågan.

Europa halkar efter Kina

Förespråkare för förbränningsmotorförbudet menar att EU ligger efter Kina när det gäller produktion av elbilar. Särskilt för massmarknaden.

De hävdar att europeiska biltillverkare har varit för långsamma med att anamma nya teknologier och istället förlitat sig på försäljning av traditionella bilar.

De stora biltillverkarna tiger

Europas största biltillverkare, som Volkswagen, BMW och Stellantis, har inte undertecknat deklarationen till EU.

Stellantis sänkte nyligen sin vinstprognos för året, vilket fick aktierna att rasa med upp till 14 procent i Paris.

Elbilsrallyt svajar: Tesla sänker när Volvo höjer

Elbilsmarknaden rusar fram i en rasande fart, och prisutvecklingen är en berg-och-dalbana. Tesla blir billigare men Volvo dyrare. En djupdykning i

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS