Dagens PS

Volvo mot strömmen: Behåller sin klassiska look

Florian Mockenhaupt, chefsdesigner på Volvo, låter hälsa att Volvo alltid kommer vara lite kantig. (Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT samt Volvo)
Florian Mockenhaupt, chefsdesigner på Volvo, låter hälsa att Volvo alltid kommer vara lite kantig. (Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT samt Volvo)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 25 sep. 2024Publicerad: 25 sep. 2024

I en värld där elbilar alltmer liknar strömlinjeformade rymdskepp, väljer Volvo faktiskt att gå mot strömmen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

De lovar att deras framtida elbilar kommer att behålla den karaktäristiska Volvo-looken – även om det innebär att kompromissa med aerodynamiken.

Florian Mockenhaupt, chefsdesigner på Volvo, betonar att det är viktigt att varje ny modell känns som en del av Volvo-familjen.

“Våra kunder värdesätter igenkänning och kontinuitet”, säger han.

“De vill känna att de är en del av något större.”

Komfort före allt

Även om aerodynamiken är viktig för att maximera räckvidden, är det inte det enda biltillverkaren fokuserar på.

Komfort och rymlighet är minst lika viktigt, och Mockenhaupt lovar att vi aldrig kommer att se en Volvo med ett lågt, coupéliknande tak bara för att minska luftmotståndet.

Läs också: Gokart-drömmen vid havet – nu till salu

Det är så här många av oss minns våra Volvos. Den kantiga och boxiga stilen ska fortsätta vara Volvos designspråk. (Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT)
Det är så här många av oss minns våra Volvos. Den kantiga och boxiga stilen ska fortsätta vara Volvos designspråk. (Foto: Tomas Oneborg / SvD / TT)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

En ny era av Volvo-design

Framtidens Volvos kommer fortfarande att kännas igen, men de kommer inte att vara några kopior av dagens modeller.

Mockenhaupt berättar att de jobbar hårt på att förnya sin design, och att de nya elbilarna kommer att visa upp en helt ny sida av Volvo.

“Vi vill att folk ska se våra nya bilar och tänka ‘wow, det där är verkligen en modern Volvo”, säger han.

“Vi vill behålla det som gör en Volvo till en Volvo, men samtidigt ta det till nästa nivå.”

En familj med personlighet

Volvo ska inte att falla i samma fälla som vissa andra biltillverkare, där alla modeller ser nästan identiska ut. Varje modell ska tydligen att ha sin egen unika karaktär, samtidigt som de alla delar ett gemensamt DNA.

“Vi vill att våra bilar ska kännas som en familj, men inte som tvillingar”, förklarar Mockenhaupt.

“Varje modell ska ha sin egen personlighet och utstrålning.”

ANNONS

Betyder det att Volvo alltid kommer vara fyrkantig och förknippat med ett visst parti i Sverige?

Rätt skönt ändå i en tid när elbilarna ser ut som rymdskepp.

Glöm inte – nya däckregler gäller i vinter

Snart kommer snön och det är dags att byta däck. Har du dubbfria däck måste du se över att de uppfyller nya kravet. Vintern närmar sig med stormsteg och

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]